Toisen polven maahanmuuttajanuorten haasteet ja tuen tarpeet toisen asteen koulutuksessa
Ali, Alas; Lindroos, Sanni (2016)
Ali, Alas
Lindroos, Sanni
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046102
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia toisen sukupolven maahanmuuttajataustaisten nuorten haasteita ja tuen tarpeita toisen asteen koulutuksessa. Tutkimus on tehty Turussa vuonna 2015 alkaneessa Aqoon-hankeessa, jota hallinnoi Turun Kanava Nuoriso ry. Hankkeen rahoittaa Raha-automaattiyhdistyksen ”Paikka auki – nuoret työelämään” avustusohjelma. Tutkimuksessa on selvitetty minkälaista tukea nuoret saavat koulusta, perheeltä, ystäviltä, Aqoon-hankkeelta ja muista verkostoista koulunkäyntiin liittyen. Tutkimuksen tulokset palvelevat Turun Kanava Nuorisoa ry:tä ja muita asiasta kiinnostuneita tahoja.
Tutkimusaihe on ajankohtainen, kun toisen polven maahanmuuttajataustaisten nuorten määrä on kasvussa Turussa ja koko Suomessa. Toisen polven maahanmuuttajataustaisilla
on myös kantaväestöön verrattuna suurempi riski pudota toisen asteen koulutuksesta. Tutkimus on tehty kvalitatiivisena tutkimuksena ja menetelmänä on käytetty puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimuksessa on haastateltu kuutta nuorta ja aineistoa on analysoitu sisällönanalyysimenetelmällä.
Yleisesti aiempi tutkimus osoittaa, että toisen polven maahanmuuttajataustaisilla oppilailla on kantaväestöön verrattuna suurempi riski pudota toisen asteen koulutuksesta. Tutkimuksessamme ilmeni, että nuoret tarvitsevat enemmän tietoa ja ohjausta erilaisiin koulutusaloihin liittyen. Nuoret tarvitsevat tukea muilta tahoilta, jos heidän vanhempansa eivät tunne Suomen koulutusjärjestelmää. Nuorilla näytti olevan haasteita myös identiteettiin liittyen, kun he eivät kokeneet täysin samaistuvansa kumpaankaan vanhempien lähtömaan tai valtaväestön kulttuuriin. Tutkimuksessa haastatelluilla nuorilla oli korkeat tavoitteet koulutuksen suhteen
ja halu menestyä elämässään.
Tutkimusaihe on ajankohtainen, kun toisen polven maahanmuuttajataustaisten nuorten määrä on kasvussa Turussa ja koko Suomessa. Toisen polven maahanmuuttajataustaisilla
on myös kantaväestöön verrattuna suurempi riski pudota toisen asteen koulutuksesta. Tutkimus on tehty kvalitatiivisena tutkimuksena ja menetelmänä on käytetty puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimuksessa on haastateltu kuutta nuorta ja aineistoa on analysoitu sisällönanalyysimenetelmällä.
Yleisesti aiempi tutkimus osoittaa, että toisen polven maahanmuuttajataustaisilla oppilailla on kantaväestöön verrattuna suurempi riski pudota toisen asteen koulutuksesta. Tutkimuksessamme ilmeni, että nuoret tarvitsevat enemmän tietoa ja ohjausta erilaisiin koulutusaloihin liittyen. Nuoret tarvitsevat tukea muilta tahoilta, jos heidän vanhempansa eivät tunne Suomen koulutusjärjestelmää. Nuorilla näytti olevan haasteita myös identiteettiin liittyen, kun he eivät kokeneet täysin samaistuvansa kumpaankaan vanhempien lähtömaan tai valtaväestön kulttuuriin. Tutkimuksessa haastatelluilla nuorilla oli korkeat tavoitteet koulutuksen suhteen
ja halu menestyä elämässään.