Scriben jonopohjaisten integraatioprosessien käyttöönotto ja automatisointi
Virta, Tomi (2016)
Virta, Tomi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046087
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli ottaa käyttöön Scriben jonopohjaiset integraatioprosessit Talentumilla tehtävän dataintegraation suorituskyvyn ja luotettavuuden parantamiseksi. Tavoitteena oli selvittää suorituskykytestien avulla, kuinka paljon jonojen käyttö paransi suorituskykyä. Lisäksi tavoitteena oli automatisoida jonopohjaisia integraatioprosesseja. Työn toimeksiantaja oli Talentum Oyj.
Työssä tutustuttiin ensiksi Talentumilla käytössä oleviin asiakkuudenhallintajärjestelmiin nimeltä Tabu ja Microsoft Dynamics CRM. Seuraavaksi perehdyttiin Scribe Insight –integraatiotyökalun komponentteihin ja ominaisuuksiin. Tämän jälkeen tutustuttiin Scriben jonopohjaisten integraatioprosessien toimintaan ja niiden käyttöönoton vaatimuksiin.
Seuraavaksi jonopohjaiset integraatioprosessit otettiin käyttöön ja niiden suorituskykyä testattiin kolmella eri prosessilla: Asiakkaiden päivitys, tilausten päivitys ja laskujen päivitys. Asiakas-testissä saavutettiin 5-kertainen siirtonopeus Tabun ja CRM:n välillä. Tilaus-testissä saavutettiin 2-kertainen nopeus ja lasku-testissä 5,45 kertainen nopeus. Suorituskykyjen erot johtuivat prosessien monimutkaisuuksien eroista sekä CRM:n rajoitteista. Testeillä saavutettujen tulosten perusteella jonopohjaiset integraatioprosessit paransivat suorituskykyä.
Testien aikana ilmenneet ongelmat osoittivat, että jonojen käyttö vaatii erilaisia toimenpiteitä, joita olisi myös mahdollista automatisoida jatkossa. Esimerkiksi Scriben lokitaulu täytyy puhdistaa säännöllisesti, jottei se pääse täyttymään ja samalla hidastamaan Scriben toimintaa.
Lopuksi kolme testattua prosessia automatisoitiin päivittäin ajettaviksi. Lopputuloksena oli kolme jonopohjaista automatisoitua integraatioprosessia.
Työssä tutustuttiin ensiksi Talentumilla käytössä oleviin asiakkuudenhallintajärjestelmiin nimeltä Tabu ja Microsoft Dynamics CRM. Seuraavaksi perehdyttiin Scribe Insight –integraatiotyökalun komponentteihin ja ominaisuuksiin. Tämän jälkeen tutustuttiin Scriben jonopohjaisten integraatioprosessien toimintaan ja niiden käyttöönoton vaatimuksiin.
Seuraavaksi jonopohjaiset integraatioprosessit otettiin käyttöön ja niiden suorituskykyä testattiin kolmella eri prosessilla: Asiakkaiden päivitys, tilausten päivitys ja laskujen päivitys. Asiakas-testissä saavutettiin 5-kertainen siirtonopeus Tabun ja CRM:n välillä. Tilaus-testissä saavutettiin 2-kertainen nopeus ja lasku-testissä 5,45 kertainen nopeus. Suorituskykyjen erot johtuivat prosessien monimutkaisuuksien eroista sekä CRM:n rajoitteista. Testeillä saavutettujen tulosten perusteella jonopohjaiset integraatioprosessit paransivat suorituskykyä.
Testien aikana ilmenneet ongelmat osoittivat, että jonojen käyttö vaatii erilaisia toimenpiteitä, joita olisi myös mahdollista automatisoida jatkossa. Esimerkiksi Scriben lokitaulu täytyy puhdistaa säännöllisesti, jottei se pääse täyttymään ja samalla hidastamaan Scriben toimintaa.
Lopuksi kolme testattua prosessia automatisoitiin päivittäin ajettaviksi. Lopputuloksena oli kolme jonopohjaista automatisoitua integraatioprosessia.