Palvelukonseptin kehittämisprosessi +50 -vuotiaiden kuntosaliharjoitteluun
Rinta, Tuire (2016)
Rinta, Tuire
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046084
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli prossein kautta löytää toimenpiteitä, jotka tuottavat palvelukonseptin, jolla turvataan, kehitetään ja vahvistetaan keski-ikäisten ja ikääntyvien asemaa liikuntapalvelujen käyttäjinä HUR älyteknologia kuntosaleilla.
Tässä toimintatutkimuksessa on hankittu tietoa monipuolisesti rajatussa työelämäympäristössä. Työ ja kirjallisuuskatsaus on tehty enemmän sosiaalipsygologisesta kuin fyysisen harjoittelun näkökulmasta, koska fyysisestä harjoittelusta ja sen hyödyistä ikääntyville on jo olemassa paljon tutkittua tietoa. Kehittämistyön tutkimusaineisto koostui haastatteluista, havainnoinneista ja kyselystä, joka selvitti yksilön ja ryhmän käyttäytymistä uusissa olosuhteissa. Lisäksi tutkittiin ohjaajan ja ohjauksen merkitystä ohjattaville.
Työn toteuttaja oli koko prosessin ajan tiiviissä vuorovaikutuksessa tutkittavien kanssa. Havainnoinnit kirjattiin ja niitä käsiteltiin ohjausryhmässä. Kehitystyössä on kuvattu prosessin eri vaiheita. Varsinainen tutkittava tuote oli Starttikurssi, joka pilotoitiin vuoden aikana neljä kertaa. Osallistujiksi tavoiteltiin +50 –vuotiaita miehiä ja naisia, joille kuntosaliharjoittelu ei ollut entuudestaan tuttua. Säännölliseen harjoitteluun haettiin sitoutumista, joka hyödyttää niin saliasiaksta kuin mahdollistaa salin toiminnan ja kannattavuuden.
Tiedonhankintaan toteutettu tutkimus tehtiin Kokkolan, Helsingin ja Järvenpään kuntosaleilla, joissa kaikissa oli käytössä HUR älyteknologia laitteet. Asiakaskunta koostui pääsääntöisesti 50-70-vuotiaista henkilöistä. Näkökulmaa laajennettiin tutustumismatkalla USA:ssa Welcyon-ketjun toimintaan sekä Spurtin salilla että HURin tehtailla vierailleiden aasialaisten hyvinvointi- ja terveysalan toimijoiden kautta.
Toteutetun prosessin ja pilottikursseilta kerätyn aineiston ja havaintojen kautta tullaan kirjaamaan HUR Oy:lle palvelukonsepti, joka palvelee uusien HUR-salien perustamista ja helpottaa uusien yrittäjien polkua kannattavaan liiketoimintaan niin koti- kuin ulkomaillakin.
Palvelukonseptia voidaan tulevaisuudessa laajentaa julkisen- ja yksityisensektorin yhteistyöhön. Hyvin rakennettu ja toteutettu palvelukokonaisuus tuottaa asiakkaille hyviä fyysisiä ja sosiaalisia tuloksia. Tämä edellyttää liikunta- ja fysioterapia-alan koulutuksen kehittämistä yhteistyössä alan toimijoiden kanssa.
Konseptin eettisenä tavoitteena on pyrkiä säilyttämään ikääntyvän kansalaisen toimintakyky omassa arjessa, pitämään hauskaa ja nauttimaan harjoittelusta kivassa seurassa.
Tässä toimintatutkimuksessa on hankittu tietoa monipuolisesti rajatussa työelämäympäristössä. Työ ja kirjallisuuskatsaus on tehty enemmän sosiaalipsygologisesta kuin fyysisen harjoittelun näkökulmasta, koska fyysisestä harjoittelusta ja sen hyödyistä ikääntyville on jo olemassa paljon tutkittua tietoa. Kehittämistyön tutkimusaineisto koostui haastatteluista, havainnoinneista ja kyselystä, joka selvitti yksilön ja ryhmän käyttäytymistä uusissa olosuhteissa. Lisäksi tutkittiin ohjaajan ja ohjauksen merkitystä ohjattaville.
Työn toteuttaja oli koko prosessin ajan tiiviissä vuorovaikutuksessa tutkittavien kanssa. Havainnoinnit kirjattiin ja niitä käsiteltiin ohjausryhmässä. Kehitystyössä on kuvattu prosessin eri vaiheita. Varsinainen tutkittava tuote oli Starttikurssi, joka pilotoitiin vuoden aikana neljä kertaa. Osallistujiksi tavoiteltiin +50 –vuotiaita miehiä ja naisia, joille kuntosaliharjoittelu ei ollut entuudestaan tuttua. Säännölliseen harjoitteluun haettiin sitoutumista, joka hyödyttää niin saliasiaksta kuin mahdollistaa salin toiminnan ja kannattavuuden.
Tiedonhankintaan toteutettu tutkimus tehtiin Kokkolan, Helsingin ja Järvenpään kuntosaleilla, joissa kaikissa oli käytössä HUR älyteknologia laitteet. Asiakaskunta koostui pääsääntöisesti 50-70-vuotiaista henkilöistä. Näkökulmaa laajennettiin tutustumismatkalla USA:ssa Welcyon-ketjun toimintaan sekä Spurtin salilla että HURin tehtailla vierailleiden aasialaisten hyvinvointi- ja terveysalan toimijoiden kautta.
Toteutetun prosessin ja pilottikursseilta kerätyn aineiston ja havaintojen kautta tullaan kirjaamaan HUR Oy:lle palvelukonsepti, joka palvelee uusien HUR-salien perustamista ja helpottaa uusien yrittäjien polkua kannattavaan liiketoimintaan niin koti- kuin ulkomaillakin.
Palvelukonseptia voidaan tulevaisuudessa laajentaa julkisen- ja yksityisensektorin yhteistyöhön. Hyvin rakennettu ja toteutettu palvelukokonaisuus tuottaa asiakkaille hyviä fyysisiä ja sosiaalisia tuloksia. Tämä edellyttää liikunta- ja fysioterapia-alan koulutuksen kehittämistä yhteistyössä alan toimijoiden kanssa.
Konseptin eettisenä tavoitteena on pyrkiä säilyttämään ikääntyvän kansalaisen toimintakyky omassa arjessa, pitämään hauskaa ja nauttimaan harjoittelusta kivassa seurassa.