Sähköisten liikkumisvälineiden rooli matkaketjussa
Rutanen, Eetu (2016)
Rutanen, Eetu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605036045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605036045
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä oli tavoitteena selvittää kevyiden sähköisten liikkumisvälineiden ominaisuuksia ja pohtia niiden roolia liikennejärjestelmässä sekä matkaketjuissa. Työn tilasi Suomen Liikkumisoperaattori Oy.
Työ on kirjallisuuskatsaus, jossa selvitetään aluksi Suomessa 1.1.2016 voimaan astunut säädösmuutos, joka mahdollistaa uudenlaisien kevyiden sähköisien liikkumisvälineiden käyttämisen tieliikenteessä. Tällaisia laitteita ovat esimerkiksi sähköpotkulaudat sekä Segway-tyyliset tasapainoskootterit. Säädösmuutoksen pohjalta tutkitaan säädöksen piiriin lukeutuvien laitteiden ominaisuuksia, kuten toimintasädettä, mittoja ja maksiminopeutta. Kustakin laitekategoriasta esitellään niiden erityispiirteitä sekä kootaan viisi laitetta, joiden ominaisuudet taulukoidaan. Tämän jälkeen kaikki eri laitekategoriat kerätään yhteen taulukkoon, jonka pohjalta selvitetään laitteiden ominaisuuksia muun muassa energiankulutuksen, päästöjen sekä liikenteellisten ominaisuuksien osalta. Tutkimalla suomalaisten matkustuskäyttäytymistä tarkastellaan selvitettyjen ominaisuuksien perusteella laitteiden roolia liikennejärjestelmässä.
Työstä selviää, että sähköiset liikkumisvälineet vastaavat toiminnallisuudeltaan ja käyttötavoiltaan pitkälti tavallista polkupyörää, mutta liikkuminen niillä on kuitenkin joiltakin osin vaivattomampaa. Vaikka sähköiset liikkumisvälineet soveltuvat korvaamaan myös henkilöautolla tehtäviä matkoja, on niiden osa liikennejärjestelmässä todennäköisesti enimmäkseen korvata lyhyitä matkoja, jotka tehdään pääosin jalan ja pyörällä. Sähköisen liikkumisvälineen valintaa henkilöauton sijasta jokaisella matkalla tukevat kuitenkin kaikki tekijät, jotka liittyvät tehokkaamman ja ympäristöystävällisemmän liikennejärjestelmän kehittämiseen sekä ihmisten hyvinvointiin. Liikkumisratkaisuissa, joissa liikkuminen ostetaan kokonaispalveluna, kevyiden sähköisten liikkumisvälineiden rooli voisi olla kulkumuodosta toiseen vaihtamista sujuvoittavana, lyhyet liityntämatkat tehokkaasti suorittavana kulkuneuvona.
Työ on kirjallisuuskatsaus, jossa selvitetään aluksi Suomessa 1.1.2016 voimaan astunut säädösmuutos, joka mahdollistaa uudenlaisien kevyiden sähköisien liikkumisvälineiden käyttämisen tieliikenteessä. Tällaisia laitteita ovat esimerkiksi sähköpotkulaudat sekä Segway-tyyliset tasapainoskootterit. Säädösmuutoksen pohjalta tutkitaan säädöksen piiriin lukeutuvien laitteiden ominaisuuksia, kuten toimintasädettä, mittoja ja maksiminopeutta. Kustakin laitekategoriasta esitellään niiden erityispiirteitä sekä kootaan viisi laitetta, joiden ominaisuudet taulukoidaan. Tämän jälkeen kaikki eri laitekategoriat kerätään yhteen taulukkoon, jonka pohjalta selvitetään laitteiden ominaisuuksia muun muassa energiankulutuksen, päästöjen sekä liikenteellisten ominaisuuksien osalta. Tutkimalla suomalaisten matkustuskäyttäytymistä tarkastellaan selvitettyjen ominaisuuksien perusteella laitteiden roolia liikennejärjestelmässä.
Työstä selviää, että sähköiset liikkumisvälineet vastaavat toiminnallisuudeltaan ja käyttötavoiltaan pitkälti tavallista polkupyörää, mutta liikkuminen niillä on kuitenkin joiltakin osin vaivattomampaa. Vaikka sähköiset liikkumisvälineet soveltuvat korvaamaan myös henkilöautolla tehtäviä matkoja, on niiden osa liikennejärjestelmässä todennäköisesti enimmäkseen korvata lyhyitä matkoja, jotka tehdään pääosin jalan ja pyörällä. Sähköisen liikkumisvälineen valintaa henkilöauton sijasta jokaisella matkalla tukevat kuitenkin kaikki tekijät, jotka liittyvät tehokkaamman ja ympäristöystävällisemmän liikennejärjestelmän kehittämiseen sekä ihmisten hyvinvointiin. Liikkumisratkaisuissa, joissa liikkuminen ostetaan kokonaispalveluna, kevyiden sähköisten liikkumisvälineiden rooli voisi olla kulkumuodosta toiseen vaihtamista sujuvoittavana, lyhyet liityntämatkat tehokkaasti suorittavana kulkuneuvona.