Töiden vakiointi ja ongelmanratkaisu VR Kunnossapidon lähiliikenteen yksikössä
Annala, Juho (2016)
Annala, Juho
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605036006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605036006
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö käsittelee Lean-menetelmien käyttöönottoa VR Kunnossapidon lähiliikenteen yksikössä, sekä VR Kunnossapidon omaa Sujuva-toimintajärjestelmää. Työn tavoitteena oli luoda rakenteet jatkuvalle parantamiselle lähiliikenteen yksikköön Helsingin Ilmalan varikolle. Työ koostui Sm5-kaluston huoltoaikojen vakioinnista, sekä systemaattisen ongelmanratkaisuprosessin rakentamisesta tukemaan kehitystä. Työssä käydään myös läpi niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat toiminnan kehittämiseen lähiliikenteen yksikössä, sekä ongelmia joita rakennetuilla prosesseilla yritetään ratkaista.
Systemaattisen ongelmanratkaisun prosessi aloitettiin suunnittelemalla prosessipoikkeamalappu ongelmien ja poikkeamien ilmoittamiseen, sekä taulu jossa niiden käsittelyä seurataan. Sm5-kaluston huoltoaikojen vakiointi aloitettiin pilkkomalla huollot pienempiin, huoltovälikohtaisiin moduuleihin, joiden mukaan työnjohtajat ohjeistettiin jakamaan työt. Tavoitteena oli seurata huoltoaikojen tavoitteiden täyttymistä ja puuttua huoltoja hidastaviin tekijöihin systemaattiseesti ongelmanratkaisuprosessin avulla. Työssä käsitellään prosessien rakentamista, sekä vastaan tulleita ongelmia,
Projektin tulokset olivat hyviä. Huoltoaikojen vakiointi loi työkalun täsmällisempään töiden jakoon sekä seurantaan, ja antoi tietoa tulevaisuuden kehityskohteista. Ongelmanratkaisuprosessin avulla on käsitelty jo lukuisia prosesseja haittaavia ongelmia ja prosessi tullaankin laajentamaan myös muihin VR Kunnossapitoyksikköihin lähiaikoina.
Systemaattisen ongelmanratkaisun prosessi aloitettiin suunnittelemalla prosessipoikkeamalappu ongelmien ja poikkeamien ilmoittamiseen, sekä taulu jossa niiden käsittelyä seurataan. Sm5-kaluston huoltoaikojen vakiointi aloitettiin pilkkomalla huollot pienempiin, huoltovälikohtaisiin moduuleihin, joiden mukaan työnjohtajat ohjeistettiin jakamaan työt. Tavoitteena oli seurata huoltoaikojen tavoitteiden täyttymistä ja puuttua huoltoja hidastaviin tekijöihin systemaattiseesti ongelmanratkaisuprosessin avulla. Työssä käsitellään prosessien rakentamista, sekä vastaan tulleita ongelmia,
Projektin tulokset olivat hyviä. Huoltoaikojen vakiointi loi työkalun täsmällisempään töiden jakoon sekä seurantaan, ja antoi tietoa tulevaisuuden kehityskohteista. Ongelmanratkaisuprosessin avulla on käsitelty jo lukuisia prosesseja haittaavia ongelmia ja prosessi tullaankin laajentamaan myös muihin VR Kunnossapitoyksikköihin lähiaikoina.