Kanssaopiskelijan väkivaltaisen radikalisoitumisen tunnistaminen ja siihen puuttuminen suomalaisissa ammattikorkeakouluissa
Tarvainen, Anssi; Enqvist, Anssi (2016)
Tarvainen, Anssi
Enqvist, Anssi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605036001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605036001
Tiivistelmä
Aihe tähän opinnäytetyöhön tuli alun perin Metropolia Ammattikorkeakoululta ja sen yhden kampuksen turvallisuusvastaavilta yhdessä turvallisuuspäällikön kanssa syksyllä 2015. Aihe on sittemmin jalostunut, mutta organisaation alkuperäinen tarve eli toiminnallinen harjoitus henkilökunnan kesken toteutettiin. Metropolia toimi myös tämän työn tilaajana.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia radikalisoitumista ilmiönä suomalaisissa ammattikorkeakouluissa sekä kuinka ammattikorkeakoulujen opiskelijat tunnistavat ja voivat puuttua kanssaopiskelijoissaan ilmenevään radikalisoitumiseen. Työssä tutkimme syitä radikalisoitumiseen, sen merkkejä ja puuttumisen keinoja yleisesti, mutta pääpainomme kohdistui nimenomaan ammattikorkeakoulumaailmaan.
Tutkimukseen käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä aineiston keräämiseen. Teoriapohja perustuu kirjallisuuskatsaukseen, joka koostuu niin kirja- kuin nettilähteistäkin, joiden pohjana olivat useat eri lähteet radikalisoitumiseen, ekstremismiin sekä esimerkiksi terrorismiin liitty-en. Tutkimuksen yhtenä menetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka kohdennettiin Suomen ammattikorkeakoulujen turvallisuusverkostolle, johon kuuluu edustaja jokaisesta ammattikorkeakoulusta. Kysely laadittiin melko lyhyeksi ja työn tarkoitukseen soveltuvaksi. Kyselyllä kartoitettiin radikalisoitumisen tilaa ammattikorkeakouluissa ja millaisia ilmoitusmenettelyjä oppilaitoksilla on käytössä opiskelijoiden havaitessa ekstremismin merkkejä. Käytimme myös tutkimusmenetelmänä osallistuvaa havainnointia, kun havainnoimme ulkopuolisina toiminnallista tilannejohtoharjoitusta Metropolia Ammattikorkeakoulussa, josta saimme tietoa ilmoitusmenettelyn toimimisesta kriisin uhatessa.
Lopputuloksena syntyi oppaan kaltainen selvitys ammattikorkeakoulujen opiskelijoiden keinoista tunnistaa ja ilmoittaa väkivaltaiseen ekstremismiin viittaavista merkeistä. Ilmiötä tunnistetaan hyvin vaihtelevasti ammattikorkeakouluissa. Voidaankin kyselyn sekä muun teoriakehyksen perusteella todeta, että ilmiön kasvaessa lähivuosina, tarvitaan myös uudenlaisia keinoja väkivaltaisen ekstremismin kitkemiseksi ja tietoisuuden lisäämiseksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia radikalisoitumista ilmiönä suomalaisissa ammattikorkeakouluissa sekä kuinka ammattikorkeakoulujen opiskelijat tunnistavat ja voivat puuttua kanssaopiskelijoissaan ilmenevään radikalisoitumiseen. Työssä tutkimme syitä radikalisoitumiseen, sen merkkejä ja puuttumisen keinoja yleisesti, mutta pääpainomme kohdistui nimenomaan ammattikorkeakoulumaailmaan.
Tutkimukseen käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä aineiston keräämiseen. Teoriapohja perustuu kirjallisuuskatsaukseen, joka koostuu niin kirja- kuin nettilähteistäkin, joiden pohjana olivat useat eri lähteet radikalisoitumiseen, ekstremismiin sekä esimerkiksi terrorismiin liitty-en. Tutkimuksen yhtenä menetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka kohdennettiin Suomen ammattikorkeakoulujen turvallisuusverkostolle, johon kuuluu edustaja jokaisesta ammattikorkeakoulusta. Kysely laadittiin melko lyhyeksi ja työn tarkoitukseen soveltuvaksi. Kyselyllä kartoitettiin radikalisoitumisen tilaa ammattikorkeakouluissa ja millaisia ilmoitusmenettelyjä oppilaitoksilla on käytössä opiskelijoiden havaitessa ekstremismin merkkejä. Käytimme myös tutkimusmenetelmänä osallistuvaa havainnointia, kun havainnoimme ulkopuolisina toiminnallista tilannejohtoharjoitusta Metropolia Ammattikorkeakoulussa, josta saimme tietoa ilmoitusmenettelyn toimimisesta kriisin uhatessa.
Lopputuloksena syntyi oppaan kaltainen selvitys ammattikorkeakoulujen opiskelijoiden keinoista tunnistaa ja ilmoittaa väkivaltaiseen ekstremismiin viittaavista merkeistä. Ilmiötä tunnistetaan hyvin vaihtelevasti ammattikorkeakouluissa. Voidaankin kyselyn sekä muun teoriakehyksen perusteella todeta, että ilmiön kasvaessa lähivuosina, tarvitaan myös uudenlaisia keinoja väkivaltaisen ekstremismin kitkemiseksi ja tietoisuuden lisäämiseksi.