Dialogin kirjoittaminen ja ohjaaminen
Manninen, Erik (2016)
Manninen, Erik
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035981
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan dialogia käsikirjoittajan ja ohjaajan näkökulmasta. Produktiivinen osio on Puhun -lyhytelokuva, jossa dialogi on keskeisessä osassa. Elokuva kertoo mainostoimistossa työskentelevästä tytöstä, joka pelkää puhumista.
Tavoitteena oli tuottaa lyhytelokuvaan toimivaa dialogia, joka parhaiten tukisi tarinaa ja hahmoja. Opinnäytetyössä käsitellään dialogin ominaisuuksia ja tutkimuskysymyksenä on: millaista on hyvä dialogi? Eri käsikirjoitusperiaatteiden lisäksi perehdytään näyttelijäohjaukseen, jossa dialogi tuodaan näyttelijöiden avulla eloon.
Tutkimus pohjautuu produktiivisen työn haasteisiin sekä kirjallisuuteen, joka käsittelee käsikirjoittamista ja näyttelijäohjausta. Lisäksi erilaisiin dialogin tapoihin on perehdytty tutkimalla eri elokuvien dialogikohtauksia ja elokuvaohjaajien eri toimintatapoja.
Dialogilla on aina oltava tarkoitus, ja sen määrä ja tyyli määräytyvät elokuvan genren mukaan. Paperilla hyvältä vaikuttava dialogi ei välttämättä toimi puhuttaessa, joten kuvauksissa ohjaajan ei pidä pelätä muuntaa vuorosanoja näyttelijöille luontevammiksi. Näyttelijäohjaukseen liittyen on alalla eri näkemyksiä siitä, kannattaako ohjaajan pitää harjoituksia näyttelijöiden kanssa ennen kuvauksia. Tärkeää on joka tapauksessa olla samalla aaltopituudella näyttelijöiden kanssa; tätä varten käsikirjoitusten läpiluvut ovat hyödyllisiä.
Tavoitteena oli tuottaa lyhytelokuvaan toimivaa dialogia, joka parhaiten tukisi tarinaa ja hahmoja. Opinnäytetyössä käsitellään dialogin ominaisuuksia ja tutkimuskysymyksenä on: millaista on hyvä dialogi? Eri käsikirjoitusperiaatteiden lisäksi perehdytään näyttelijäohjaukseen, jossa dialogi tuodaan näyttelijöiden avulla eloon.
Tutkimus pohjautuu produktiivisen työn haasteisiin sekä kirjallisuuteen, joka käsittelee käsikirjoittamista ja näyttelijäohjausta. Lisäksi erilaisiin dialogin tapoihin on perehdytty tutkimalla eri elokuvien dialogikohtauksia ja elokuvaohjaajien eri toimintatapoja.
Dialogilla on aina oltava tarkoitus, ja sen määrä ja tyyli määräytyvät elokuvan genren mukaan. Paperilla hyvältä vaikuttava dialogi ei välttämättä toimi puhuttaessa, joten kuvauksissa ohjaajan ei pidä pelätä muuntaa vuorosanoja näyttelijöille luontevammiksi. Näyttelijäohjaukseen liittyen on alalla eri näkemyksiä siitä, kannattaako ohjaajan pitää harjoituksia näyttelijöiden kanssa ennen kuvauksia. Tärkeää on joka tapauksessa olla samalla aaltopituudella näyttelijöiden kanssa; tätä varten käsikirjoitusten läpiluvut ovat hyödyllisiä.