”Pidetään ne ihmiset niin kun hyppysissä” Rohkea sosiaalipedagogiikka yksilön voimauttajana
Niemispelto, Saara-Maria (2016)
Niemispelto, Saara-Maria
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035976
Tiivistelmä
Tämän laadullisen opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää työhönvalmentajien näkemyksiä syrjäytymisvaarassa olevien henkilöiden arkeen kiinnittävästä tuesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisen tuen avulla syrjäytymisvaarassa olevia henkilöitä voitaisiin rohkaista heidän arjessa selviytymisessään. Pääpaino tässä opinnäytetyössä on rohkeassa sosiaalipedagogisessa asiakastyössä ja yksilön voimaantumisessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös tuottaa tietoa tuen muodoista, joilla syrjäytymisvaarassa olevia voitiin auttaa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä aihetta tarkasteltiin aikaisempien tutkimusten, teorioiden ja kirjallisuuden valossa. Teoriaosuus jakautui kahteen osaan, joista ensimmäinen käsitteli yksilön syrjäytymistä yhteiskunnasta työmarkkinoille ulkopuolelle jäämisen ja osattomuuden näkökulmasta. Teoriaosuuden toinen osa käsitteli rohkeaa sosiaalipedagogiikkaa yksilöä tukevana asiakastyön muotona.
Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä työhönvalmentajaa teemahaastattelun avulla. Aineisto analysoitiin teemoittelulla ja teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Haastattelut toteutettiin kevään 2016 aikana. Haastattelujen avulla haluttiin saada tietoa niistä tukimuodoista, joilla syrjäytymisvaarassa olevia henkilöitä voitiin parhaiten tukea heidän arjessaan.
Tutkimustulosten mukaan syrjäytymisvaarassa olevien henkilöiden arkeen kiinnittävän tuen onnistumisessa tärkeää oli työhönvalmentajan ja asiakkaan suhteen perustuminen luottamukselle ja arvostavalle kohtaamiselle. Tässä luottamukseen perustuvassa suhteessa työhönvalmentajien asiakkailleen antamassa tuessa oli nähtävissä rinnalla kulkeva, omaehtoisuuteen kannustava ja työhönvalmentajien itsensä likoon laittava työote. Tärkeää yksilön kiinnittymisessä yhteiskuntaan oli myös todellisten työelämän taitojen oppiminen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä aihetta tarkasteltiin aikaisempien tutkimusten, teorioiden ja kirjallisuuden valossa. Teoriaosuus jakautui kahteen osaan, joista ensimmäinen käsitteli yksilön syrjäytymistä yhteiskunnasta työmarkkinoille ulkopuolelle jäämisen ja osattomuuden näkökulmasta. Teoriaosuuden toinen osa käsitteli rohkeaa sosiaalipedagogiikkaa yksilöä tukevana asiakastyön muotona.
Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä työhönvalmentajaa teemahaastattelun avulla. Aineisto analysoitiin teemoittelulla ja teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Haastattelut toteutettiin kevään 2016 aikana. Haastattelujen avulla haluttiin saada tietoa niistä tukimuodoista, joilla syrjäytymisvaarassa olevia henkilöitä voitiin parhaiten tukea heidän arjessaan.
Tutkimustulosten mukaan syrjäytymisvaarassa olevien henkilöiden arkeen kiinnittävän tuen onnistumisessa tärkeää oli työhönvalmentajan ja asiakkaan suhteen perustuminen luottamukselle ja arvostavalle kohtaamiselle. Tässä luottamukseen perustuvassa suhteessa työhönvalmentajien asiakkailleen antamassa tuessa oli nähtävissä rinnalla kulkeva, omaehtoisuuteen kannustava ja työhönvalmentajien itsensä likoon laittava työote. Tärkeää yksilön kiinnittymisessä yhteiskuntaan oli myös todellisten työelämän taitojen oppiminen.