Lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
Mäkynen, Jaana; Kuortti, Sanni (2016)
Mäkynen, Jaana
Kuortti, Sanni
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035974
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Kanta-Hämeen Keskussairaalan lastenosaston henkilökunnan kanssa. Työn tarkoituksena oli tuottaa tarkistuslista hoitajien työvälineeksi lapsen kaltoinkohtelua epäiltäessä. Tarkoituksena oli myös pitää osastotunti, jonka tavoitteena oli jalkauttaa päivitetyt hoitotyön suositukset lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaista menetelmistä sosiaali- ja terveydenhuollossa. Työn teoreettinen viitekehys pohjautui uudistettuihin hoitotyön suosituksiin sekä kirjallisuuteen ja useisiin tutkimuksiin. Lähdemateriaali osoittautui hyvin kattavaksi ja laajaksi.
Työssämme halusimme tuoda esiin lapsen kaltoinkohtelun tunnistamiseen liittyviä tekijöitä, kuten kaltoinkohtelun eri muotoja, kaltoinkohtelulle altistavia riskitekijöitä sekä tunnistamista vaikeuttavia ja helpottavia asioita. Tunnistamisen lisäksi työssä käsittelimme tietoa kaltoinkohteluun puuttumisen tehokkaista menetelmistä sekä siihen vaikuttavista tekijöistä. Työssämme korostui tunnistamisen ja puuttumisen välinen yhteys ja niiden riippuvaisuus toisistaan.
Lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen on aiheena hyvin ajankohtainen, se on saanut viime aikoina paljon näkyvyyttä myös mediassa. Aiheen arkaluontoisuuden ja sensitiivisyyden vuoksi sitä on vaikea ottaa puheeksi, siksi siitä tulee keskustella avoimesti sekä luoda lapsia ja nuoria hoitaviin yksiköihin toimintamallit puuttumisen prosessista. Tehokkailla menetelmillä ja yhteisillä toimintamalleilla turvataan lapsen oikeuksien toteutuminen sekä lapsen ja perheen hyvä hoito. Osastotunnilta saatu palaute tukee myös toimintamallin tarpeellisuutta ja tärkeyttä hoitotyössä ja siinä korostettiin aiheen tärkeyttä ja tiedon jatkuvaa päivittämistä.
Työssämme halusimme tuoda esiin lapsen kaltoinkohtelun tunnistamiseen liittyviä tekijöitä, kuten kaltoinkohtelun eri muotoja, kaltoinkohtelulle altistavia riskitekijöitä sekä tunnistamista vaikeuttavia ja helpottavia asioita. Tunnistamisen lisäksi työssä käsittelimme tietoa kaltoinkohteluun puuttumisen tehokkaista menetelmistä sekä siihen vaikuttavista tekijöistä. Työssämme korostui tunnistamisen ja puuttumisen välinen yhteys ja niiden riippuvaisuus toisistaan.
Lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen on aiheena hyvin ajankohtainen, se on saanut viime aikoina paljon näkyvyyttä myös mediassa. Aiheen arkaluontoisuuden ja sensitiivisyyden vuoksi sitä on vaikea ottaa puheeksi, siksi siitä tulee keskustella avoimesti sekä luoda lapsia ja nuoria hoitaviin yksiköihin toimintamallit puuttumisen prosessista. Tehokkailla menetelmillä ja yhteisillä toimintamalleilla turvataan lapsen oikeuksien toteutuminen sekä lapsen ja perheen hyvä hoito. Osastotunnilta saatu palaute tukee myös toimintamallin tarpeellisuutta ja tärkeyttä hoitotyössä ja siinä korostettiin aiheen tärkeyttä ja tiedon jatkuvaa päivittämistä.