Supporting Tuohimäki preschoolers’ social skills through creative methods in order to prevent bullying
Lehtinen, Sini; Mccarthy, Lydia (2016)
Lehtinen, Sini
Mccarthy, Lydia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605035922
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä VKK- Metron (Varhaiskasvatuksen kehittämisyksikkö) ja Tuohimäen päiväkodin kanssa. Toiminnan tavoitteena oli vahvistaa lasten sosiaalisia taitoja ryhmänä leikillisillä aktiviteeteilla. Sosiaaliset tavoitteet ovat sidoksissa kiusaamiseen keskittyvään tutkimukseen, joka osoittaa että tukemalla lasten emotionaalisia ja yhteistyötaitoja vertaisryhmän kanssa, kiusaamisen ehkäisy on mahdollista. Teoreettinen viitekehys keskittyy 6-vuotiaiden kehitykseen, kiusaamiseen sekä luoviin menetelmiin.
Toteutus koostui neljästä toimintatuokiosta, jotka toteutettiin toukokuussa 2015 Tuohimäen päiväkodin 13-henkisessä esikouluryhmässä. Toimintatuokiot havainnoitiin ja tallennettiin videokameralla, jotta osallistujat voisivat videon voimin pohtia paremmin koko prosssia viimeisellä toimintatuokiolla. Osallistujat eivät ole tunnistettavissa esitetyssä materiaalissa. Luvat toteutukseen kysyttiin lasten vanhemmilta sekä tutkinta luvan on myöntänyt Espoon kaupunki.
Toimintamenetelmät nousivat leikillisistä tavoista, joiden avulla 6-vuotiaat voisivat oppia ja kehittyä. Draaman kautta lapset voivat leikkisästi oppia sosiaalisia taitoja turvallisessa tilassa. Monipuoliset media menetelmät voivat auttaa osallistujia pohtimaan heidän omia mielipiteitä ja kokemuksia. Jokaisella toimintatuokiolla oli oma teema, joita tukivat käytetyt toimintamenetelmät. Teemoihin kuuluivat anteeksianto, luova ongelmanratkaisu sekä erilaisuuden ymmärtäminen.
Käytettyjen toimintamenetelmien todettiin tukevan projektin tavoitteita. Lapset osallistuivat aktiivisesti jokaiseen aktiviteettiin ja osallistumisen kautta kehittävät sosiaalisia taitojaan yhdessä.
Toteutus koostui neljästä toimintatuokiosta, jotka toteutettiin toukokuussa 2015 Tuohimäen päiväkodin 13-henkisessä esikouluryhmässä. Toimintatuokiot havainnoitiin ja tallennettiin videokameralla, jotta osallistujat voisivat videon voimin pohtia paremmin koko prosssia viimeisellä toimintatuokiolla. Osallistujat eivät ole tunnistettavissa esitetyssä materiaalissa. Luvat toteutukseen kysyttiin lasten vanhemmilta sekä tutkinta luvan on myöntänyt Espoon kaupunki.
Toimintamenetelmät nousivat leikillisistä tavoista, joiden avulla 6-vuotiaat voisivat oppia ja kehittyä. Draaman kautta lapset voivat leikkisästi oppia sosiaalisia taitoja turvallisessa tilassa. Monipuoliset media menetelmät voivat auttaa osallistujia pohtimaan heidän omia mielipiteitä ja kokemuksia. Jokaisella toimintatuokiolla oli oma teema, joita tukivat käytetyt toimintamenetelmät. Teemoihin kuuluivat anteeksianto, luova ongelmanratkaisu sekä erilaisuuden ymmärtäminen.
Käytettyjen toimintamenetelmien todettiin tukevan projektin tavoitteita. Lapset osallistuivat aktiivisesti jokaiseen aktiviteettiin ja osallistumisen kautta kehittävät sosiaalisia taitojaan yhdessä.