Suomen idänkauppa : Merkitys ja vaikutukset kansantalouteen
Tenovirta, Iiro (2016)
Tenovirta, Iiro
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025887
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kertoa lukijalle Suomen idänkaupasta ja sen merkityksestä kansantaloudelle ja vientiyrityksille, ajanjaksona 1991–2015. Työssä pyrittiin selvittämään ja kertomaan millaisia mahdollisuuksia, uhkia ja toimintatapoja liittyy kaupankäyntiin Venäjällä. Tavoitteena oli, että lukija saisi selkeän kokonaiskuvan Suomen ja Venäjän välisestä kaupasta ja sen merkityksestä, sekä siitä mitä yrityksen tulisi ottaa huomioon kun suunnittelee idänkaupan aloittamista.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin idänkaupan historiaa ja sen tilastoja eri aikakausilta, sekä idänkauppaan liittyviä keskeisiä poliittisia sopimuksia. Lisäksi työssä pyrittiin käsittelemään venäjän kaupan liiketoimintaan liittyviä toimintatapoja ja kaupankäyntiin liittyviä säädöksiä.
Aineisto kerättiin yhdistäen kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta. Tutkielmaosuudessa analysoitiin tutkimusaineiston perusteella Venäjänkauppaan liittyviä näkökantoja eri viitekehyksistä. Keskeisimpinä osa-alueina olivat tutkimusmateriaalin perusteella tehdyt analyysit idänkaupan kannattavuudesta. Tässä osuudessa pyrittiin huomioimaan vientiyritysten näkökannat mahdollisimman hyvin. Lisäksi huomioitiin globalisaation vaikutuksia kaupankäyntiin.
Tutkimustulosten perusteella tehtyjen johtopäätöksien mukaan suomalaiset yritykset pitävät idänkauppaa kokonaisuutena varsin kannattavana joskin erittäin haasteellisena. Yritysten kokemukset liiketoiminnasta Venäjällä olivat samankaltaisia, mutta joitain eroavaisuuksia myös löytyi, johtuen yritysten eri toimialoista ja liikevaihdon suuruudesta. Työssä käytetty tutkimusmateriaali tuki selkeästi haastateltujen yrityksien näkemyksiä ja kokemuksia idänkaupasta. Tutkimuksen perusteella Venäjän markkinat ovat Suomalaisille vientiyrityksille erittäin tärkeä kauppakohde, sen tarjoamien suurten mahdollisuuksien vuoksi. Avaintekijät menestykseen ovat pitkäjänteisyys, tuotteiden korkea laatu ja hyvät verkostot Venäjällä.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin idänkaupan historiaa ja sen tilastoja eri aikakausilta, sekä idänkauppaan liittyviä keskeisiä poliittisia sopimuksia. Lisäksi työssä pyrittiin käsittelemään venäjän kaupan liiketoimintaan liittyviä toimintatapoja ja kaupankäyntiin liittyviä säädöksiä.
Aineisto kerättiin yhdistäen kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusta. Tutkielmaosuudessa analysoitiin tutkimusaineiston perusteella Venäjänkauppaan liittyviä näkökantoja eri viitekehyksistä. Keskeisimpinä osa-alueina olivat tutkimusmateriaalin perusteella tehdyt analyysit idänkaupan kannattavuudesta. Tässä osuudessa pyrittiin huomioimaan vientiyritysten näkökannat mahdollisimman hyvin. Lisäksi huomioitiin globalisaation vaikutuksia kaupankäyntiin.
Tutkimustulosten perusteella tehtyjen johtopäätöksien mukaan suomalaiset yritykset pitävät idänkauppaa kokonaisuutena varsin kannattavana joskin erittäin haasteellisena. Yritysten kokemukset liiketoiminnasta Venäjällä olivat samankaltaisia, mutta joitain eroavaisuuksia myös löytyi, johtuen yritysten eri toimialoista ja liikevaihdon suuruudesta. Työssä käytetty tutkimusmateriaali tuki selkeästi haastateltujen yrityksien näkemyksiä ja kokemuksia idänkaupasta. Tutkimuksen perusteella Venäjän markkinat ovat Suomalaisille vientiyrityksille erittäin tärkeä kauppakohde, sen tarjoamien suurten mahdollisuuksien vuoksi. Avaintekijät menestykseen ovat pitkäjänteisyys, tuotteiden korkea laatu ja hyvät verkostot Venäjällä.