Palvelurobotiikan hyödyntäminen lasten diabeteksen hoidossa: kirjallisuuskatsaus
Mäki-Teppo, Jonna (2016)
Mäki-Teppo, Jonna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025881
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Metropolia Ammattikorkeakoulun Palvelurobotiikan osaamiskiihdyttämöä, jonka tarkoituksena on parantaa ihmisten turvallisuutta ja hyvinvointia robottien avulla. Palvelurobotiikalla tarkoitetaan robotiikkaa ja robotteja, jotka suorittavat toimintoja ihmisten puolesta tai ihmisiä auttaakseen. Palvelurobotiikka yhdistää eri alojen ammattilaiset yhteen ratkaisemaan yhteiskunnan ongelmia. Palvelurobotiikkaa tutkitaan erityisesti vanhusten avuksi, mutta myös lasten palvelurobotiikkaa tutkitaan aktiivisesti.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten palvelurobotiikkaa hyödynnetään diabetesta sairastavan lapsen hoidossa. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli: Miten palvelurobotiikkaa voidaan hyödyntää diabetesta sairastavan lapsen hoidossa? Tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa, josta voi olla hyötyä diabetesta sairastavalle lapselle, lähipiirille ja hoitohenkilöstölle. Lisäksi tavoitteena oli lisätä opinnäytetyön tekijän tietotaitoa uusista terveydenhuollon toteutustekniikoista.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja aineistona käytettiin palvelurobotiikan kansainvälisen tutkimuksen tuoreimpia tuloksia. Haut toteutettiin systemaattisesti IEEE- ja ScienceDirect-tietokantoihin syksyllä 2015. Hakutulokset karsittiin niin, että jäljelle jäävä aineisto läpäisi aineistolta vaadittavat sisäänottokriteerit. Aineisto koostui yhteensä kuudesta Italiassa (n=3), Alankomaissa (n=2) ja Iso-Britanniassa (n=1) tehdyistä tutkimuksista. Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysiä. Aineistosta poimittiin keskeiset ilmaukset. Sen jälkeen ilmaukset pelkistettiin, ryhmiteltiin ja abstrahoitiin alaluokkiin. Alaluokat abstrahoitiin edelleen yläluokiksi.
Tämän opinnäytetyön keskeisimpiä tuloksia olivat palvelurobotiikan hyödyntäminen lapsen itsehoidon edistämisessä ja henkisen tuen tarjoaminen lapselle. Henkisen tuen muotoja ovat lapsen kuuntelijana toimiminen, lapsen henkisten ominaisuuksien kehittäminen ja lapsen viihdyttäminen. Lasten itsehoitoa voidaan edistää lisäämällä ja ylläpitämällä lasten diabetestietoja, lisäämällä lapsen omia hoitotaitoja, lisäämällä diabeteshoidon toteutumista ja muuttamalla oppiminen positiiviseksi kokemukseksi. Tulokset on muodostettu eurooppalaisista tutkimuksista, joten niiden hyödynnettävyys on korkealla tasolla ja tuloksia voidaan hyödyntää sellaisenaan työelämässä arvioimaan palvelurobotiikan mahdollisuuksia.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten palvelurobotiikkaa hyödynnetään diabetesta sairastavan lapsen hoidossa. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä oli: Miten palvelurobotiikkaa voidaan hyödyntää diabetesta sairastavan lapsen hoidossa? Tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa, josta voi olla hyötyä diabetesta sairastavalle lapselle, lähipiirille ja hoitohenkilöstölle. Lisäksi tavoitteena oli lisätä opinnäytetyön tekijän tietotaitoa uusista terveydenhuollon toteutustekniikoista.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja aineistona käytettiin palvelurobotiikan kansainvälisen tutkimuksen tuoreimpia tuloksia. Haut toteutettiin systemaattisesti IEEE- ja ScienceDirect-tietokantoihin syksyllä 2015. Hakutulokset karsittiin niin, että jäljelle jäävä aineisto läpäisi aineistolta vaadittavat sisäänottokriteerit. Aineisto koostui yhteensä kuudesta Italiassa (n=3), Alankomaissa (n=2) ja Iso-Britanniassa (n=1) tehdyistä tutkimuksista. Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysiä. Aineistosta poimittiin keskeiset ilmaukset. Sen jälkeen ilmaukset pelkistettiin, ryhmiteltiin ja abstrahoitiin alaluokkiin. Alaluokat abstrahoitiin edelleen yläluokiksi.
Tämän opinnäytetyön keskeisimpiä tuloksia olivat palvelurobotiikan hyödyntäminen lapsen itsehoidon edistämisessä ja henkisen tuen tarjoaminen lapselle. Henkisen tuen muotoja ovat lapsen kuuntelijana toimiminen, lapsen henkisten ominaisuuksien kehittäminen ja lapsen viihdyttäminen. Lasten itsehoitoa voidaan edistää lisäämällä ja ylläpitämällä lasten diabetestietoja, lisäämällä lapsen omia hoitotaitoja, lisäämällä diabeteshoidon toteutumista ja muuttamalla oppiminen positiiviseksi kokemukseksi. Tulokset on muodostettu eurooppalaisista tutkimuksista, joten niiden hyödynnettävyys on korkealla tasolla ja tuloksia voidaan hyödyntää sellaisenaan työelämässä arvioimaan palvelurobotiikan mahdollisuuksia.