Jälkihuollon asiakasprosessin mallintaminen Perusturvakuntayhtymä Akselissa
Äikäs, Liisa (2016)
Äikäs, Liisa
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025865
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on kehittämishanke Perusturvakuntayhtymä Akselin lastensuojeluyksikköön ja sen aiheena on lastensuojelun jälkihuollon asiakasprosessin mallintaminen. Jälkihuolto poikkeaa muusta lastensuojelusta siten, että se on asiakkaalle vapaaehtoista ja asiakkaat ovat täysi-ikäisiä. Edellä mainituista syistä johtuen jälkihuoltoon ei ole välttämättä panostettu samalla tavalla kuin muihin asiakkuuden muotoihin, vaikka se tiedetäänkin merkitykselliseksi elämänvaiheeksi varhaisessa aikuisuudessa. Aloite kehittämistyöskentelyyn tuli lastensuojeluyksikön sisältä.
Tavoitteena kehittämishankkeessa oli saada jälkihuollon työskentely sujuvaksi, tasalaatuiseksi ja selkeäksi asiakasprosessi mallintamalla. Kehittämistehtävinä olivat jälkihuollon asiakasprosessin auki kirjoittaminen sekä tarvittavan materiaalin tuottaminen työskentelyn tueksi jälkihuoltoon. Aihetta tarkasteltiin lakeihin perustuvan jälkihuollon, asiakkuuden ja erityisyyden teemoista käsin. Kehittämismenetelminä hankkeessa käytettiin työpajatyöskentelyä pienryhmissä sekä tiedonhankintaan benchmarkingia.
Kehittämishanke toteutettiin syyskuun 2014 ja huhtikuun 2016 välisenä aikana. Kehittämishankkeen tuotoksina Perusturvakuntayhtymä Akselin käyttöön tuotettiin jälkihuollon asiakasprosessin kuvauksena toimintaohjeistus työntekijöille, jälkihuoltoesite asiakkaille sekä jälkihuollon palautekyselylomake. Kehittämistyöskentelyn aikana kävi selväksi, että rakenteiden vahvistamiselle ja prosessikuvauksille on olemassa tarve muillakin lastensuojelun osa-alueilla. Kehittämishankkeen tuotosten käyttöönotto tapahtuu keväällä 2016 jatkaen jälkihuollon kehittämistyötä Perusturvakuntayhtymä Akselissa.
Tavoitteena kehittämishankkeessa oli saada jälkihuollon työskentely sujuvaksi, tasalaatuiseksi ja selkeäksi asiakasprosessi mallintamalla. Kehittämistehtävinä olivat jälkihuollon asiakasprosessin auki kirjoittaminen sekä tarvittavan materiaalin tuottaminen työskentelyn tueksi jälkihuoltoon. Aihetta tarkasteltiin lakeihin perustuvan jälkihuollon, asiakkuuden ja erityisyyden teemoista käsin. Kehittämismenetelminä hankkeessa käytettiin työpajatyöskentelyä pienryhmissä sekä tiedonhankintaan benchmarkingia.
Kehittämishanke toteutettiin syyskuun 2014 ja huhtikuun 2016 välisenä aikana. Kehittämishankkeen tuotoksina Perusturvakuntayhtymä Akselin käyttöön tuotettiin jälkihuollon asiakasprosessin kuvauksena toimintaohjeistus työntekijöille, jälkihuoltoesite asiakkaille sekä jälkihuollon palautekyselylomake. Kehittämistyöskentelyn aikana kävi selväksi, että rakenteiden vahvistamiselle ja prosessikuvauksille on olemassa tarve muillakin lastensuojelun osa-alueilla. Kehittämishankkeen tuotosten käyttöönotto tapahtuu keväällä 2016 jatkaen jälkihuollon kehittämistyötä Perusturvakuntayhtymä Akselissa.