Selvitys luonnonvahan markkinointimahdollisuuksista : Kohteena kotimainen kosmetiikka-ala
Paso, Laura (2016)
Paso, Laura
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025826
Tiivistelmä
Pohjoismaisten korkeakoulujen yhteistyönä on suunnitteilla hanke, jonka tavoitteena on kehittää menetelmä puolukan pinnassa ja lehdissä olevan vahan saamiseksi teolliseen tuotantoon (esim. kosmetiikka). Tällä hetkellä tämä luonnonvaha hylätään jätteeksi puhdistusprosessin aikana etenkin ruokateollisuudessa. Tämä vaha voisi olla hyvinkin arvokas, jos se onnistutaan taloudelli-sesti puhdistamaan ja erottamaan jätevirrasta. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää millaisia markkinointimahdollisuuksia luonnonvahalla on kosmetiikka-alalla, ja tätä kautta tukea rahoituk-sen hakemista suunnitteilla olevaan hankkeeseen.
Teoria osuus koostuu liiketoimintamahdollisuudesta, sen havaitsemista, elementeistä ja elinkel-poisuudesta. Kirjoituspöytätutkimuksen keinoin saatiin käsitys yleisestä tilanteesta luonnontuo-tealalla, jonka alle kuuluvat niin marja-ala kuin luonnontuote- ja luonnonkosmetiikka. Empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tiedonkeruumenetelmäksi valittiin loma-kehaastattelut. Haastatteluja tehtiin arvoketjun alkupäässä toimiville marjanjalostajille sekä lop-pupäässä oleville luonnonkosmetiikan valmistusta, markkinointia ja myyntiä harjoittaville yrityksil-le. Haastattelujen avulla pyrittiin selvittämään puolukkaraaka-aineesta valmistettavan luonnonva-han markkinointimahdollisuuksia kartoittamalla mahdollista kysyntää, tarjontaa, uutuusarvoisuut-ta, kaupallista potentiaalia ja yhteistyöhalukkuutta. Lisäksi luonnontuotealan asiantuntijan haas-tattelu antoi näkökulmaa luonnonmarja-alan kehitysnäkymiin. Haastattelut toteutettiin yksilöhaas-tatteluina puhelimen tai sähköpostin välityksellä huhtikuussa 2016.
Selvityksessä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta puolukasta valmistettavalle luonnon-vahalle löytyvän kiinnostusta luonnonkosmetiikkayritysten keskuudessa. Myös potentiaaliset puolukkaraaka-aineen tuottajat eli pohjoiset marjayritykset ovat kiinnostuneita myymään hyödyn-tämätöntä sivuvirtaraaka-ainetta eteenpäin. Kasvavana ja trendikkäänä toimialana luonnonkosme-tiikka-ala tarjoaa markkinointimahdollisuuksia uudelle luonnonvahalle. Kuluttajat arvostavat suo-malaisia puhtaita raaka-aineita. Puolukkavaha olisi myös osa kokonaisuutta, jolla marjojen jalos-tusastetta saataisiin nostettua. Puolukkavahalla on kaupallista potentiaalia, mikäli menetelmä vahan erottamiseksi marjasta saadaan pidettyä kustannuksien osalta kohtuullisena.
Teoria osuus koostuu liiketoimintamahdollisuudesta, sen havaitsemista, elementeistä ja elinkel-poisuudesta. Kirjoituspöytätutkimuksen keinoin saatiin käsitys yleisestä tilanteesta luonnontuo-tealalla, jonka alle kuuluvat niin marja-ala kuin luonnontuote- ja luonnonkosmetiikka. Empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tiedonkeruumenetelmäksi valittiin loma-kehaastattelut. Haastatteluja tehtiin arvoketjun alkupäässä toimiville marjanjalostajille sekä lop-pupäässä oleville luonnonkosmetiikan valmistusta, markkinointia ja myyntiä harjoittaville yrityksil-le. Haastattelujen avulla pyrittiin selvittämään puolukkaraaka-aineesta valmistettavan luonnonva-han markkinointimahdollisuuksia kartoittamalla mahdollista kysyntää, tarjontaa, uutuusarvoisuut-ta, kaupallista potentiaalia ja yhteistyöhalukkuutta. Lisäksi luonnontuotealan asiantuntijan haas-tattelu antoi näkökulmaa luonnonmarja-alan kehitysnäkymiin. Haastattelut toteutettiin yksilöhaas-tatteluina puhelimen tai sähköpostin välityksellä huhtikuussa 2016.
Selvityksessä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta puolukasta valmistettavalle luonnon-vahalle löytyvän kiinnostusta luonnonkosmetiikkayritysten keskuudessa. Myös potentiaaliset puolukkaraaka-aineen tuottajat eli pohjoiset marjayritykset ovat kiinnostuneita myymään hyödyn-tämätöntä sivuvirtaraaka-ainetta eteenpäin. Kasvavana ja trendikkäänä toimialana luonnonkosme-tiikka-ala tarjoaa markkinointimahdollisuuksia uudelle luonnonvahalle. Kuluttajat arvostavat suo-malaisia puhtaita raaka-aineita. Puolukkavaha olisi myös osa kokonaisuutta, jolla marjojen jalos-tusastetta saataisiin nostettua. Puolukkavahalla on kaupallista potentiaalia, mikäli menetelmä vahan erottamiseksi marjasta saadaan pidettyä kustannuksien osalta kohtuullisena.