Yleisurheiluohjaajatutkinto uudistuu : -harppauksia kohti innostavaa ja kehittävää harjoittelua
Hakamäki, Elisa (2016)
Hakamäki, Elisa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025813
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Suomen Urheiluliitto ry:lle liittyen vuosina 2015–2016 toteutettuun Yleisurheiluohjaajatutkinnon koulutusuudistukseen. Uudistus koski sisältöä, toteutustapaa sekä materiaaleja. Työn kohderyhmänä olivat lasten ohjaajat ja välillisenä hyödynsaajana yleisurheilua harrastavat lapset. Työn tavoitteena oli ensisijaisesti ohjaajien oman oppimisen tukeminen. Välillisenä tavoitteena oli lasten yleisurheilun avainalueiden edistäminen. Opetusmenetelmiä laajentamalla pyrittiin vaikuttamaan harjoittelun määrään, monipuolisuuteen ja mielekkyyteen. Koulutusuudistuksen myötä haluttiin korostaa entistä enemmän hyvää ohjaamisen taitoa ja innostavaa harjoittelua.
Työ toteutettiin Suomen Urheiluliitto ry:n toimesta. Sidosryhminä kehitystyöhön osallistuivat seurojen päätoimiset työntekijät, nuorisotoiminnasta vastaavat, Yleisurheiluohjaajatutkinnon kouluttajat sekä lajipäälliköt. Koulutusuudistus toteutettiin alusta lähtien käyttäjäkeskeisesti yhteiskehittely periaatteella, joka mahdollisti kohderyhmän tai kohderyhmää lähellä olevien henkilöiden osallistumisen uusien toimintatapojen ja ratkaisujen tuottamiseen. Osa materiaalista tuotettiin yhteistyössä Haaga-Helian ammattikorkeakoulun kanssa liikunnanohjaajaopiskelijoiden toimesta.
Työn tuotoksena kehitettiin 14 yleisurheilun lajirata ja 4 yleistaitorata harjoitusmallia sekä ohjeistus lapsille oman treeniradan rakentamiseen. Tämän lisäksi uudistettiin Yleisurheiluohjaajan opas ja luotiin virtuaalinen oppimisympäristö. Yleisurheiluohjaajatutkinnon toteutuksen painopistettä siirrettiin teoreettisesta opetuksesta toiminnallisempaan suuntaan. Oma roolini työssä oli yleisurheilun lajiratojen suunnittelu, kehittely sekä toteutus yhdessä sidosryhmistä muodostuneen työryhmän kanssa sekä kouluttajien koulutus teemalla lajiradat lasten yleisurheiluopetuksessa. Toimin myös yleistaitoratojen kehittelyn ja toteutuksen ohjaajana. Työssä huomioitiin uudet taidon opettamisen menetelmät nykyisten oppimiskäsitysten valossa, harjoitteiden toistomäärät opetusjärjestelyillä sekä välineiden ja virikkeellisen oppimisympäristön tarjoamat mahdollisuudet harjoittelun toteutuksessa. Yleisurheiluohjaajatutkinnon toteutustapaan lisättiin koulutettavia aktivoivia ja omaa oivallusta edistäviä menetelmiä.
Koulutusuudistuksen myötä lasten yleisurheiluohjaus on ottanut harppauksia kohti innostavaa ja kehittävää harjoittelua tukenaan uudet taidon opettamisen menetelmät. Hyvä koulutus voi antaa eväitä ja edellytyksiä ohjaajalle ohjaustyöskentelyyn, jolloin koulutuksen avulla voidaan parantaa harjoittelun sisältöä. Tulevaisuudessa ohjaustyötä tulee lajin parissa kehittää edelleen opetusmenetelmiä laajentamalla niin, että ohjattavien itseohjautuvuus, omaehtoisuus sekä aktiivisuus lisääntyisivät, mutta säilyttäen käytännönläheisyyden, jotta opetusmenetelmät olisivat edelleen helposti omaksuttavissa arjen ohjaustyöhön.
Työ toteutettiin Suomen Urheiluliitto ry:n toimesta. Sidosryhminä kehitystyöhön osallistuivat seurojen päätoimiset työntekijät, nuorisotoiminnasta vastaavat, Yleisurheiluohjaajatutkinnon kouluttajat sekä lajipäälliköt. Koulutusuudistus toteutettiin alusta lähtien käyttäjäkeskeisesti yhteiskehittely periaatteella, joka mahdollisti kohderyhmän tai kohderyhmää lähellä olevien henkilöiden osallistumisen uusien toimintatapojen ja ratkaisujen tuottamiseen. Osa materiaalista tuotettiin yhteistyössä Haaga-Helian ammattikorkeakoulun kanssa liikunnanohjaajaopiskelijoiden toimesta.
Työn tuotoksena kehitettiin 14 yleisurheilun lajirata ja 4 yleistaitorata harjoitusmallia sekä ohjeistus lapsille oman treeniradan rakentamiseen. Tämän lisäksi uudistettiin Yleisurheiluohjaajan opas ja luotiin virtuaalinen oppimisympäristö. Yleisurheiluohjaajatutkinnon toteutuksen painopistettä siirrettiin teoreettisesta opetuksesta toiminnallisempaan suuntaan. Oma roolini työssä oli yleisurheilun lajiratojen suunnittelu, kehittely sekä toteutus yhdessä sidosryhmistä muodostuneen työryhmän kanssa sekä kouluttajien koulutus teemalla lajiradat lasten yleisurheiluopetuksessa. Toimin myös yleistaitoratojen kehittelyn ja toteutuksen ohjaajana. Työssä huomioitiin uudet taidon opettamisen menetelmät nykyisten oppimiskäsitysten valossa, harjoitteiden toistomäärät opetusjärjestelyillä sekä välineiden ja virikkeellisen oppimisympäristön tarjoamat mahdollisuudet harjoittelun toteutuksessa. Yleisurheiluohjaajatutkinnon toteutustapaan lisättiin koulutettavia aktivoivia ja omaa oivallusta edistäviä menetelmiä.
Koulutusuudistuksen myötä lasten yleisurheiluohjaus on ottanut harppauksia kohti innostavaa ja kehittävää harjoittelua tukenaan uudet taidon opettamisen menetelmät. Hyvä koulutus voi antaa eväitä ja edellytyksiä ohjaajalle ohjaustyöskentelyyn, jolloin koulutuksen avulla voidaan parantaa harjoittelun sisältöä. Tulevaisuudessa ohjaustyötä tulee lajin parissa kehittää edelleen opetusmenetelmiä laajentamalla niin, että ohjattavien itseohjautuvuus, omaehtoisuus sekä aktiivisuus lisääntyisivät, mutta säilyttäen käytännönläheisyyden, jotta opetusmenetelmät olisivat edelleen helposti omaksuttavissa arjen ohjaustyöhön.