Marketing plan for Medtentia
Oksman, Johanna (2016)
Oksman, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025766
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea Medtentiaa löytämään strategisen kumppanin tai ostajan. Lisäksi tavoitteena oli kuvata viestintämenetelmät yrityksen osakkeenomistajille, konsulteille, työntekijöille ja sääntely- ja toimivaltaisille viranomaisille. Tarkoituksena oli ensin kuvata Medtentian asiakkaat, makroympäristö, yritys ja sen teknologiat, kilpailijat ja potentiaaliset kumppanit ja sen jälkeen partnerointi- ja myyntiprosessi, markkinointikanavat ja viestintämenetelmät yrityksen määrittämille sidosryhmille.
Teoreettinen viitekehys keskittyy markkinaympäristöön, erilaisiin yrityksen toiminnan laajentamismahdollisuuksiin painottuen yrityksen myyntiin, markkinointimixiin ja sidosryhmäviestintään ja neuvotteluihin. Markkinointimix sisältyy suunnitelmaan, koska yrityksen tavoitteena on jossain vaiheessa saada sen teknologiat markkinoille. Teoreettinen viitekehys kuvaa myös yrityksen identiteettiä ja mielikuvaa sekä henkilökohtaista myyntiä, koska ne nähdään tärkeässä roolissa muiden markkinointisuunnitelmassa kuvattujen asioiden lisäksi, kun tavoitteena on saada Medtentialle mahdollinen kumppani tai ostaja.
Ratkaisuina markkinointisuunnitelmaan on toteutettu PEEST-analyysi markkinoista, SWOT-analyysi yrityksestä ja sen teknologioista, kilpailija-analyysi sekä analyysi mahdollisista kumppaneista. Näitä analyyseja Medtentia voi hyödyntää sen tavoitteen toteutumisessa. Lisäksi markkinointisuunnitelma kuvaa partnerointi- ja myyntiprosessin, viestintätoimintasuunnitelman tuleville kuukausille, markkinointikanavasuunnitelman ja viestintäsuunnitelman, jossa kuvataan viestintää yrityksen määrittämille sidosryhmille. Medtentia keskittyy LinkedIniin sosiaalisen median markkinointikanavana ja verkkosivuihin internet-markkinoinnin kanavana, jonka vuoksi markkinointikanavasuunnitelma keskittyy myös kyseisiin kanavoihin. Yritys toivoi myös kriisisuunnitelman toteuttamista yritykselle, jonka vuoksi se on toteutettu tämän markkinointisuunnitelman yhteyteen.
Tämän suunnitelman tulokset ja ratkaisut antavat pohjan Medtentian tavoitteille ja toimivat yrityksen tavoitteiden tukena, kun se jatkaa partnerointi ja myyntiprosessiaan sekä viestinnän edelleen kehittämistä määritellyille sidosryhmille. Markkinointisuunnitelma saattaa myös houkutella potentiaalisen kumppanin tai ostajan kiinnostumaan yrityksestä mahdollisena kumppanina. Medtentian kannattaa hyödyntää tähän suunnitelmaan kerättyjä tietoja ja toteuttaa keskeiset painopisteet markkinointikanavasuunnitelmasta sekä seurata aikataulun toteutumista ja kanavien sisältöjen päivityksiä. Jatkosuunnitelmana yrityksen kannattaisi tehdä markkinointikanavilleen tarkempi suunnitelma, jotta päivitykset ja jatkuva kanavien ylläpito olisi varmempaa. Viestintäsuunnitelmaa ja kriisisuunnitelmaa yritys voi jatkossa muokata ja täydentää, jos kokee sen tarpeelliseksi.
Teoreettinen viitekehys keskittyy markkinaympäristöön, erilaisiin yrityksen toiminnan laajentamismahdollisuuksiin painottuen yrityksen myyntiin, markkinointimixiin ja sidosryhmäviestintään ja neuvotteluihin. Markkinointimix sisältyy suunnitelmaan, koska yrityksen tavoitteena on jossain vaiheessa saada sen teknologiat markkinoille. Teoreettinen viitekehys kuvaa myös yrityksen identiteettiä ja mielikuvaa sekä henkilökohtaista myyntiä, koska ne nähdään tärkeässä roolissa muiden markkinointisuunnitelmassa kuvattujen asioiden lisäksi, kun tavoitteena on saada Medtentialle mahdollinen kumppani tai ostaja.
Ratkaisuina markkinointisuunnitelmaan on toteutettu PEEST-analyysi markkinoista, SWOT-analyysi yrityksestä ja sen teknologioista, kilpailija-analyysi sekä analyysi mahdollisista kumppaneista. Näitä analyyseja Medtentia voi hyödyntää sen tavoitteen toteutumisessa. Lisäksi markkinointisuunnitelma kuvaa partnerointi- ja myyntiprosessin, viestintätoimintasuunnitelman tuleville kuukausille, markkinointikanavasuunnitelman ja viestintäsuunnitelman, jossa kuvataan viestintää yrityksen määrittämille sidosryhmille. Medtentia keskittyy LinkedIniin sosiaalisen median markkinointikanavana ja verkkosivuihin internet-markkinoinnin kanavana, jonka vuoksi markkinointikanavasuunnitelma keskittyy myös kyseisiin kanavoihin. Yritys toivoi myös kriisisuunnitelman toteuttamista yritykselle, jonka vuoksi se on toteutettu tämän markkinointisuunnitelman yhteyteen.
Tämän suunnitelman tulokset ja ratkaisut antavat pohjan Medtentian tavoitteille ja toimivat yrityksen tavoitteiden tukena, kun se jatkaa partnerointi ja myyntiprosessiaan sekä viestinnän edelleen kehittämistä määritellyille sidosryhmille. Markkinointisuunnitelma saattaa myös houkutella potentiaalisen kumppanin tai ostajan kiinnostumaan yrityksestä mahdollisena kumppanina. Medtentian kannattaa hyödyntää tähän suunnitelmaan kerättyjä tietoja ja toteuttaa keskeiset painopisteet markkinointikanavasuunnitelmasta sekä seurata aikataulun toteutumista ja kanavien sisältöjen päivityksiä. Jatkosuunnitelmana yrityksen kannattaisi tehdä markkinointikanavilleen tarkempi suunnitelma, jotta päivitykset ja jatkuva kanavien ylläpito olisi varmempaa. Viestintäsuunnitelmaa ja kriisisuunnitelmaa yritys voi jatkossa muokata ja täydentää, jos kokee sen tarpeelliseksi.