NuortenTurku : Palveluiden kehittäminen
Hallenberg, Tommi (2016)
Hallenberg, Tommi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295633
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää nuorten tieto- ja neuvontapalvelu NuortenTurun nykytilaa ja sen palveluiden toimintaa. Tutkimuksen tavoitteena on saada tutkimuksen kohderyhmästä eli NuortenTurun asiakkaista mahdollisemman kattavaa aineistoa. Analysoimalla sekä tutkimalla tämä aineisto, saadaan selville nuorten tieto- ja neuvontapalvelu NuortenTurun mahdolliset kehittämistarpeet. Kehittämistarpeiden pohjalta teen opinnäytetyön keskeisimmän tavoitteen eli tarvittavat kehittä-misehdotukset sekä kehittämisideat Turun kaupungin nuorisopalveluille, joka toimii tämän opinnäyte-työn tilaajana.
Opinnäytetyön aineisto perustuu kolmivaiheeseen tiedonhankintaa: havainnointiin, asiakaskyselyyn sekä asiakkaiden haastatteluihin. Havainnointiosuus suoritettiin kolmen viikon ajan nuorten tieto- ja neuvontapalvelu NuortenTurun palvelupisteellä, asiakaskyselyyn osallistui 40 ja haastatteluihin kymmenen NuortenTurun asiakasta. Tiedonhankinnan tärkein osuus on asiakaskysely, josta saatua informaatiota havainnointi sekä haastattelut täydensivät tuoden lisäsyvyyttä opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyössä selvitetään ja esitellään myös nuorten tieto- ja neuvontatyön yleisiä tavoitteita sekä sen tyypillisiä työmuotoja, mitkä lait, suositukset sekä yhteiset eurooppalaiset periaatteet nuorten tieto- ja neuvontatyötä ohjaavat. Opinnäytetyössä esitellään NuortenTurku, sen yleinen toiminta ja nykytila sekä lyhyesti NuortenTurun toimintaan liittyvät taustaorganisaatiot. Opinnäytetyössä kuvaillaan NuortenTurun asiakkaita vertaillen vuosien 2014 ja 2015 tilastoja apuna käyttäen.
Opinnäytetyön aineistosta ilmeni, että nuorten tieto- ja neuvontapalvelu NuortenTurun palvelut toimivat kokonaisuutena erinomaisesti, mutta myös kehittämistarpeita palveluiden parantamiseksi löytyi. Näiden kehittämistarpeiden pohjalta syntyneet kehittämisideat sekä varmuus nykyisten palveluiden toimivuudesta on koko opinnäytetyön tärkein sekä keskeisin ydin.
Mielestäni opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää erilaisten nuorten tieto- ja neuvontapalvelupisteiden suunnittelussa sekä niiden toiminnan kehittämisessä. Jokainen palvelupiste on kuitenkin todellisuudessa omanlainen ja asiakkaiden palvelu- ja asiointitarpeet vaihtelevat nuorten tieto- ja neuvontapisteiden välillä. Opinnäytetyön tarkoituksena sekä lähtökohtana oli kehittää ainoastaan NuortenTurun palveluita.
Opinnäytetyön aineisto perustuu kolmivaiheeseen tiedonhankintaa: havainnointiin, asiakaskyselyyn sekä asiakkaiden haastatteluihin. Havainnointiosuus suoritettiin kolmen viikon ajan nuorten tieto- ja neuvontapalvelu NuortenTurun palvelupisteellä, asiakaskyselyyn osallistui 40 ja haastatteluihin kymmenen NuortenTurun asiakasta. Tiedonhankinnan tärkein osuus on asiakaskysely, josta saatua informaatiota havainnointi sekä haastattelut täydensivät tuoden lisäsyvyyttä opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyössä selvitetään ja esitellään myös nuorten tieto- ja neuvontatyön yleisiä tavoitteita sekä sen tyypillisiä työmuotoja, mitkä lait, suositukset sekä yhteiset eurooppalaiset periaatteet nuorten tieto- ja neuvontatyötä ohjaavat. Opinnäytetyössä esitellään NuortenTurku, sen yleinen toiminta ja nykytila sekä lyhyesti NuortenTurun toimintaan liittyvät taustaorganisaatiot. Opinnäytetyössä kuvaillaan NuortenTurun asiakkaita vertaillen vuosien 2014 ja 2015 tilastoja apuna käyttäen.
Opinnäytetyön aineistosta ilmeni, että nuorten tieto- ja neuvontapalvelu NuortenTurun palvelut toimivat kokonaisuutena erinomaisesti, mutta myös kehittämistarpeita palveluiden parantamiseksi löytyi. Näiden kehittämistarpeiden pohjalta syntyneet kehittämisideat sekä varmuus nykyisten palveluiden toimivuudesta on koko opinnäytetyön tärkein sekä keskeisin ydin.
Mielestäni opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää erilaisten nuorten tieto- ja neuvontapalvelupisteiden suunnittelussa sekä niiden toiminnan kehittämisessä. Jokainen palvelupiste on kuitenkin todellisuudessa omanlainen ja asiakkaiden palvelu- ja asiointitarpeet vaihtelevat nuorten tieto- ja neuvontapisteiden välillä. Opinnäytetyön tarkoituksena sekä lähtökohtana oli kehittää ainoastaan NuortenTurun palveluita.