Hyvän ja huolen puheeksiotto sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa
Kolehmainen, Anssi (2016)
Lataukset:
Kolehmainen, Anssi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295627
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu Vantaan lasten ja nuorten hyvinvointi suunnitelman (HYVIS) tilaamana yhteistyössä Metropolia AMK:n kanssa. Hyvinvointisuunnitelma on valtiollisesti vaadittu jokaiselta kaupungilta ja Vantaan HYVIS tilasikin työn liittyen heidän hyvinvointi suunnitelmansa osaksi.
Lasten ja nuorten kanssa merkityksellisen keskustelun käyminen ei useinkaan ole itsestään selvää, vaan vaatii hoitotyön ammattilaiselta usein persoonallista herkkyyttä. Käytettävissä on kuitenkin olemassa apuvälineitä, joiden avulla tällaiseen merkitykselliseen keskusteluun pääseminen helpottuu. Usein tämä vaatii aikuiselta osapuolelta kykyä empatisoida lasta tai nuorta tämän omalla tasolla, kuitenkin samaan aikaan pysymällä turvallisena aikuisena.
Opinnäytetyö käsitteleekin tutkimustiedon kautta niitä ominaisuuksia, joita aikuiselta, hoitajalta tai ohjaajalta odotetaan tuovan keskusteluun lapsen tai nuoren puolelta. Itsessään lapsi tai nuori tuo keskusteluun usein itsensä täysin, kunhan luottamus on syntynyt. Erilaisten apuvälineiden käyttö tässä tilanteessa saattaakin avata aikuiselle väylän lapsen tai nuoren ajatuksiin, ja valottaa tarkemmin heidän tarkoitusperiään.
Opinnäytetyö pyrkiikin siis vastaamaan kysymykseen kuinka keskustella hyvistä ja huonoista asioista lasten ja nuorten kanssa.
Lasten ja nuorten kanssa merkityksellisen keskustelun käyminen ei useinkaan ole itsestään selvää, vaan vaatii hoitotyön ammattilaiselta usein persoonallista herkkyyttä. Käytettävissä on kuitenkin olemassa apuvälineitä, joiden avulla tällaiseen merkitykselliseen keskusteluun pääseminen helpottuu. Usein tämä vaatii aikuiselta osapuolelta kykyä empatisoida lasta tai nuorta tämän omalla tasolla, kuitenkin samaan aikaan pysymällä turvallisena aikuisena.
Opinnäytetyö käsitteleekin tutkimustiedon kautta niitä ominaisuuksia, joita aikuiselta, hoitajalta tai ohjaajalta odotetaan tuovan keskusteluun lapsen tai nuoren puolelta. Itsessään lapsi tai nuori tuo keskusteluun usein itsensä täysin, kunhan luottamus on syntynyt. Erilaisten apuvälineiden käyttö tässä tilanteessa saattaakin avata aikuiselle väylän lapsen tai nuoren ajatuksiin, ja valottaa tarkemmin heidän tarkoitusperiään.
Opinnäytetyö pyrkiikin siis vastaamaan kysymykseen kuinka keskustella hyvistä ja huonoista asioista lasten ja nuorten kanssa.