Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työyhteisön toimivuudesta ja työhyvinvoinnista
Purhonen, Anna Elina (2016)
Purhonen, Anna Elina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295483
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Purhonen, Anna Elina. Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työyhteisön toimivuudesta ja työhyvinvoinnista. Helsinki, 2016, 58 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK), lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on kuvata työyhteisön vahvuuksia ja heikkouksia sekä työhyvinvointia eräässä Helsingin kaupungin päivähoitoyksikössä. Päivähoitoyksikköön kuului kaksi päiväkotia. Tarkoituksena oli tuoda työntekijöiden henkilökohtainen kokemus työhyvinvoinnista ja työyhteisöstä kuuluviin sekä saada työntekijät pohtimaan oman tekemisensä vaikutusta omaan ja muiden työhyvinvointiin.
Aineiston hankinta- ja analysointimenetelminä käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat erään Helsingin kaupungin päivähoitoyksikön työntekijät. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella marraskuun 2015 aikana. Kyselyihin vastattiin nimettömästi ja vastaaminen oli vapaaehtoista. Kyselyn toteuttamisen hetkellä työntekijöitä kyseisessä päivähoitoyksikössä oli 25, joista 20 työntekijää vastasi kyselyyn.
Opinnäytetyön päätuloksena selvisi, että kummassakin päiväkodissa oli selkeästi omat toimintakulttuurit, minkä myötä tulivat myös erilaiset vahvuudet ja kehittämisen kohdat. Päivähoitoyksikön johtajan onkin hyvä tunnistaa päiväkotien ominaispiirteet ja erilaiset toimintakulttuurit. Tämän avulla työyhteisöä ja sen ilmapiiriä pystyy alkamaan muokkaamaan ja tukemaan vahvuuksia.
Vaikka Helsingin kaupungilla on työhyvinvointikysely, olisi tärkeä lähteä syventämään ja tarkentamaan työhyvinvointi -kyselyitä jokaiseen varhaiskasvatuksen työyhteisöön ja sen hyvinvointiin.
Avainsanat: varhaiskasvatus, työhyvinvointi, työyhteisöt, johtajuus, kvalitatiivinen tutkimus.
Purhonen, Anna Elina. Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työyhteisön toimivuudesta ja työhyvinvoinnista. Helsinki, 2016, 58 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK), lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on kuvata työyhteisön vahvuuksia ja heikkouksia sekä työhyvinvointia eräässä Helsingin kaupungin päivähoitoyksikössä. Päivähoitoyksikköön kuului kaksi päiväkotia. Tarkoituksena oli tuoda työntekijöiden henkilökohtainen kokemus työhyvinvoinnista ja työyhteisöstä kuuluviin sekä saada työntekijät pohtimaan oman tekemisensä vaikutusta omaan ja muiden työhyvinvointiin.
Aineiston hankinta- ja analysointimenetelminä käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat erään Helsingin kaupungin päivähoitoyksikön työntekijät. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella marraskuun 2015 aikana. Kyselyihin vastattiin nimettömästi ja vastaaminen oli vapaaehtoista. Kyselyn toteuttamisen hetkellä työntekijöitä kyseisessä päivähoitoyksikössä oli 25, joista 20 työntekijää vastasi kyselyyn.
Opinnäytetyön päätuloksena selvisi, että kummassakin päiväkodissa oli selkeästi omat toimintakulttuurit, minkä myötä tulivat myös erilaiset vahvuudet ja kehittämisen kohdat. Päivähoitoyksikön johtajan onkin hyvä tunnistaa päiväkotien ominaispiirteet ja erilaiset toimintakulttuurit. Tämän avulla työyhteisöä ja sen ilmapiiriä pystyy alkamaan muokkaamaan ja tukemaan vahvuuksia.
Vaikka Helsingin kaupungilla on työhyvinvointikysely, olisi tärkeä lähteä syventämään ja tarkentamaan työhyvinvointi -kyselyitä jokaiseen varhaiskasvatuksen työyhteisöön ja sen hyvinvointiin.
Avainsanat: varhaiskasvatus, työhyvinvointi, työyhteisöt, johtajuus, kvalitatiivinen tutkimus.