Ohjattu leikki monikielisten lasten kielenkehityksen tukemisessa : oppaan toteuttaminen Lahden kaupungin varhaiskasvattajille
Tolkki, Nina; Metsäranta, Ann-Christine (2016)
Tolkki, Nina
Metsäranta, Ann-Christine
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285446
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli ohjattu leikki monikielisten lasten kielenkehityksen tukemisessa. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Lahden kaupunki ja yhteistyötahonamme Lahden kaupungin suomi toisena kielenä (S2)-lastentarhanopettaja. Opas tehtiin Lahden kaupungin päiväkotien varhaiskasvattajien käyttöön. Opas esiteltiin Lahden kaupungin varhaiskasvattajille maaliskuussa 2016 ja palautteen pohjalta opasta kehitettiin.
Maahanmuuttajien määrä on viime vuosien aikana lisääntynyt Suomessa paljon. Tämän vuoksi on tärkeää korostaa monikielisten lasten suomen kielen ja kulttuurin omaksumisen ja oppimisen tärkeyttä, jotta monikieliset lapset voivat kasvaa tasavertaisina yksilöinä suomea äidinkielenään puhuvien lasten kanssa. Tavoitteena oli luoda helppolukuinen ja informatiivinen opas, jonka tarkoituksena on vahvistaa entisestään varhaiskasvattajien näkemystä siitä, kuinka tärkeä keino ohjattu leikki on monikielisen lapsen kielenkehityksen tukemisessa. Oppaan tarkoituksena on toimia työvälineenä, jota hyödyntämällä on mielekästä ja toimivaa kartuttaa lasten arkisanastoa.
Oppaassa korostamme varhaiskasvattajan roolia ohjatun leikin prosessissa. Oppaassa käydään läpi ohjatun leikin menetelmiä sekä varhaiskasvattajan roolia toiminnan suunnittelussa, toteuttamisessa, havainnoinnissa ja arvioinnissa. Oppaassa huomioidaan myös lapsen osallisuus. Opinnäytetyönä tuotetun oppaan kohderyhmänä olivat 3-5vuotiaat lapset. Kielenkehityksen tukeminen tulee huomioida monikielisten lasten kanssa tässä iässä, jotta lapselle voidaan luoda edellytykset myös esiopetuksessa ja peruskoulussa menestymiselle. Päiväkodin ja vanhempien on hyvä tukea lapsen kielenkehitystä yhdessä. Oppaassa käydään lyhyesti läpi asioita, joita on hyvä keskustella monikielisen lapsen vanhempien kanssa lapsen omaan äidinkieleen liittyen.
Maahanmuuttajien määrä on viime vuosien aikana lisääntynyt Suomessa paljon. Tämän vuoksi on tärkeää korostaa monikielisten lasten suomen kielen ja kulttuurin omaksumisen ja oppimisen tärkeyttä, jotta monikieliset lapset voivat kasvaa tasavertaisina yksilöinä suomea äidinkielenään puhuvien lasten kanssa. Tavoitteena oli luoda helppolukuinen ja informatiivinen opas, jonka tarkoituksena on vahvistaa entisestään varhaiskasvattajien näkemystä siitä, kuinka tärkeä keino ohjattu leikki on monikielisen lapsen kielenkehityksen tukemisessa. Oppaan tarkoituksena on toimia työvälineenä, jota hyödyntämällä on mielekästä ja toimivaa kartuttaa lasten arkisanastoa.
Oppaassa korostamme varhaiskasvattajan roolia ohjatun leikin prosessissa. Oppaassa käydään läpi ohjatun leikin menetelmiä sekä varhaiskasvattajan roolia toiminnan suunnittelussa, toteuttamisessa, havainnoinnissa ja arvioinnissa. Oppaassa huomioidaan myös lapsen osallisuus. Opinnäytetyönä tuotetun oppaan kohderyhmänä olivat 3-5vuotiaat lapset. Kielenkehityksen tukeminen tulee huomioida monikielisten lasten kanssa tässä iässä, jotta lapselle voidaan luoda edellytykset myös esiopetuksessa ja peruskoulussa menestymiselle. Päiväkodin ja vanhempien on hyvä tukea lapsen kielenkehitystä yhdessä. Oppaassa käydään lyhyesti läpi asioita, joita on hyvä keskustella monikielisen lapsen vanhempien kanssa lapsen omaan äidinkieleen liittyen.