KANSAINVÄLINEN YRITYSKAUPPAPROSESSI : Ostajan näkökulma
Mäkelä , Riina (2016)
Mäkelä , Riina
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285422
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kansainvälinen yrityskauppaprosessi- ostajan näkökulmasta katsottuna. Työn aihe valittiin, koska kansainväliset yritysostot ovat yleistymässä Suomessa, sekä tekijän kiinnostuksesta yrityskauppoja kohtaan. Tavoitteena on kuvata prosessin tärkeimmät aiheet kattavasti, jotta lukija ja yritykset saisivat monipuolista tietoa kansainvälisestä yritysostosta ja sen kulmakivistä.
Työ koostuu teoriaosuudesta, jossa on käsitelty tärkeimmät prosessin vaiheet sekä kvalitatiivisesta tutkimuksesta, jota varten on haastateltu yrityskauppojen asiantuntijoita. Teoriaosuuden tarkoituksena on kertoa yritysostoprosessin oleellisimmat teemat, jotta lukijalle tulisi enemmän tietoa prosessin eri vaiheista. Teoriaosuus koostuu yrityskauppoihin ja kansainvälistymiseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä aihetta koskevista Internet-artikkeleista.
Työssä on aluksi yleistä tietoa yrityskaupasta ja tärkeistä ulkomaankaupan luvuista, joita seuraa prosessin kuvaus vaihe vaiheelta. Prosessin vaiheita voi kuvata monella eri tavalla, mutta tässä työssä on yhdistetty kahta eri lähdettä kuvaamaan prosessia. Viimeisessä teorialuvussa kerrotaan yrityskauppojen epäonnistumiseen ja onnistumiseen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimuskysymyksenä oli, mitä kansainvälinen yritysostoprosessi sisältää. Tutkimusta varten haastateltiin asiantuntijoita aiheesta. Tutkimusosa suoritettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen, jossa teemahaastattelua apuna käyttäen haastateltiin kuutta yrityskauppojen asiantuntijaa keväällä 2016. Haastattelujen tarkoitus oli antaa vastauksia tutkimuskysymykseen ja syventää aiheen teoriaa asiantuntijoiden omakohtaisilla kokemuksilla aiheesta.
Tutkimuksen perusteella tärkeimpinä ominaisuuksina voidaan pitää sitä, että kansainvälinen yritysostoprosessi on samanlainen kuin kotimainenkin, mutta se on yleensä laajempi ja pidempi kestoltaan, ja myös kulttuurierot tulee ottaa huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Yritysostoprosessi tarvitsee paljon etukäteissuunnittelua ja riskien arvioimista, jotta prosessi onnistuisi. Tärkeimpinä onnistumiseen vaikuttavina tekijöinä voidaan pitää onnistunutta due diligence-tarkastusta sekä integraatiota. Asiantuntijoita kannattaa käyttää prosessin aikana varsinkin, jos kokemusta yrityskauppaprosessista ei ennestään ole.
Työ koostuu teoriaosuudesta, jossa on käsitelty tärkeimmät prosessin vaiheet sekä kvalitatiivisesta tutkimuksesta, jota varten on haastateltu yrityskauppojen asiantuntijoita. Teoriaosuuden tarkoituksena on kertoa yritysostoprosessin oleellisimmat teemat, jotta lukijalle tulisi enemmän tietoa prosessin eri vaiheista. Teoriaosuus koostuu yrityskauppoihin ja kansainvälistymiseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä aihetta koskevista Internet-artikkeleista.
Työssä on aluksi yleistä tietoa yrityskaupasta ja tärkeistä ulkomaankaupan luvuista, joita seuraa prosessin kuvaus vaihe vaiheelta. Prosessin vaiheita voi kuvata monella eri tavalla, mutta tässä työssä on yhdistetty kahta eri lähdettä kuvaamaan prosessia. Viimeisessä teorialuvussa kerrotaan yrityskauppojen epäonnistumiseen ja onnistumiseen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimuskysymyksenä oli, mitä kansainvälinen yritysostoprosessi sisältää. Tutkimusta varten haastateltiin asiantuntijoita aiheesta. Tutkimusosa suoritettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen, jossa teemahaastattelua apuna käyttäen haastateltiin kuutta yrityskauppojen asiantuntijaa keväällä 2016. Haastattelujen tarkoitus oli antaa vastauksia tutkimuskysymykseen ja syventää aiheen teoriaa asiantuntijoiden omakohtaisilla kokemuksilla aiheesta.
Tutkimuksen perusteella tärkeimpinä ominaisuuksina voidaan pitää sitä, että kansainvälinen yritysostoprosessi on samanlainen kuin kotimainenkin, mutta se on yleensä laajempi ja pidempi kestoltaan, ja myös kulttuurierot tulee ottaa huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Yritysostoprosessi tarvitsee paljon etukäteissuunnittelua ja riskien arvioimista, jotta prosessi onnistuisi. Tärkeimpinä onnistumiseen vaikuttavina tekijöinä voidaan pitää onnistunutta due diligence-tarkastusta sekä integraatiota. Asiantuntijoita kannattaa käyttää prosessin aikana varsinkin, jos kokemusta yrityskauppaprosessista ei ennestään ole.