Pieni mutta tärkeä! : pienryhmätyöskentelyä yksityisissä päiväkodeissa
Koskinen, Emmi; Petramaa, Hanna (2016)
Koskinen, Emmi
Petramaa, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285407
Tiivistelmä
Pienryhmätyöskentelyä käytetään varhaiskasvatuksessa jo laajasti, mutta sen merkitys, tavoitteet ja toimintamuodot eivät ole vielä selkeästi määriteltyjä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä näitä perusteita näkyviksi sekä tuoda esiin pienryhmätyöskentelyn monimuotoisuus ja toteuttamisen vaativuus. Opinnäytetyön kautta varhaiskasvatuksen ammattilaiset saavat tietoa pienryhmätyöskentelystä ja voivat kehittää sitä edelleen.
Opinnäytetyössä tutkittiin varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia pienryhmätyöskentelystä sekä selvitettiin heidän kehittämistoiveitaan. Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen tutkimus ja tutkimuksellisena lähestymistapana on tapaustutkimus. Tutkimus on toteutettu yksityisissä päiväkodeissa, jotka sijaitsevat ympäri Suomea. Tutkimusosa sisälsi verkkokyselyn lisäksi asiantuntijahaastattelun. Vastausprosentiksi verkkokyselylle muodostui 58,5%. Opinnäytetyö koostuu kokonaisuudessaan kahdesta osasta: laajasta teoria- ja tutkimusosuudesta sekä tiivistetystä käytännön oppaasta työpaikoille hyödynnettäväksi. Sekä opinnäytetyö että käytännön opas ovat saatavilla avoimessa Pieni mutta tärkeä! –blogissa. Tarkoituksena on jatkaa blogissa keskustelua pienryhmätyöskentelystä, vaikka työ on jo valmis.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista on nähtävissä, että pienryhmätyöskentely on kasvattajien mielestä hyvä työmuoto ja se koetaan lapsilähtöiseksi tavaksi toimia. Sen keskeisiksi perusteiksi nähdään rauhallinen ilmapiiri, lapsen yksilöllinen huomiointi ja työn suunnittelu. Pienryhmätyöskentely on tavoitteellista ja tavoitteet koetaan saavutettavan hyvin. Pienryhmistä on hyötyä niin lapselle, perheelle kuin kasvattajalle. Etenkin lapsen saama yksilöllinen huomio on kaikkien etu. Pienryhmätyöskentelyä toteutetaan päivittäin, pääsääntöisesti aamupäivisin ohjatuissa toiminnoissa ja lapsiryhmät ovat useimmiten kiinteitä. Jakaminen pienryhmiin tapahtuu monella tavalla, mutta ikäperusteisuus korostuu. Tutkimustuloksista selvisi, että päiväkotien työntekijät ovat halukkaita kehittämään pienryhmätyöskentelyä ja toivovat saavansa käsikirjan avulla uusia ideoita sekä selkeän ja pienryhmätyöskentelyn arkea helpottavan tietopaketin.
Opinnäytetyössä tutkittiin varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia pienryhmätyöskentelystä sekä selvitettiin heidän kehittämistoiveitaan. Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen tutkimus ja tutkimuksellisena lähestymistapana on tapaustutkimus. Tutkimus on toteutettu yksityisissä päiväkodeissa, jotka sijaitsevat ympäri Suomea. Tutkimusosa sisälsi verkkokyselyn lisäksi asiantuntijahaastattelun. Vastausprosentiksi verkkokyselylle muodostui 58,5%. Opinnäytetyö koostuu kokonaisuudessaan kahdesta osasta: laajasta teoria- ja tutkimusosuudesta sekä tiivistetystä käytännön oppaasta työpaikoille hyödynnettäväksi. Sekä opinnäytetyö että käytännön opas ovat saatavilla avoimessa Pieni mutta tärkeä! –blogissa. Tarkoituksena on jatkaa blogissa keskustelua pienryhmätyöskentelystä, vaikka työ on jo valmis.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista on nähtävissä, että pienryhmätyöskentely on kasvattajien mielestä hyvä työmuoto ja se koetaan lapsilähtöiseksi tavaksi toimia. Sen keskeisiksi perusteiksi nähdään rauhallinen ilmapiiri, lapsen yksilöllinen huomiointi ja työn suunnittelu. Pienryhmätyöskentely on tavoitteellista ja tavoitteet koetaan saavutettavan hyvin. Pienryhmistä on hyötyä niin lapselle, perheelle kuin kasvattajalle. Etenkin lapsen saama yksilöllinen huomio on kaikkien etu. Pienryhmätyöskentelyä toteutetaan päivittäin, pääsääntöisesti aamupäivisin ohjatuissa toiminnoissa ja lapsiryhmät ovat useimmiten kiinteitä. Jakaminen pienryhmiin tapahtuu monella tavalla, mutta ikäperusteisuus korostuu. Tutkimustuloksista selvisi, että päiväkotien työntekijät ovat halukkaita kehittämään pienryhmätyöskentelyä ja toivovat saavansa käsikirjan avulla uusia ideoita sekä selkeän ja pienryhmätyöskentelyn arkea helpottavan tietopaketin.