Espoolaisten mielikuvat Espoon vapaa-ajan käyntikohteista
Weckström, Saila (2016)
Weckström, Saila
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285405
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää espoolaisten mielikuvia Espoon vapaa-ajan käyntikohteista. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä markkinointiyhtiö Visit Espoon kanssa. Tavoitteina oli selvittää Espoon käyntikohteiden tunnettuutta ja espoolaisten tyytyväisyyttä niihin. Tavoitteena oli myös saada selville, mitä espoolaisten mielestä tulisi parantaa, jotta asiakaskokemus paranisi kohteissa. Tärkeää oli niin ikään selvittää, kuinka tunnettu toimija Visit Espoo oli espoolaisten keskuudessa. Analysoidun informaation perusteella Visit Espoo sai hyödynnettäväkseen tietoa espoolaisten mielikuvista.
Opinnäytetyön toimintaympäristö muodostui Espoosta ja siellä sijaitsevasta saaristosta sekä luonto-, kulttuuri-, urheilu- ja liikuntakohteista. Kyseisessä kohdassa tarkasteltiin myös lähemmin toimeksiantajaa, Visit Espoota. Teoreettisessa viitekehyksessä syvennyttiin palvelukokemukseen, asiakastyytyväisyyteen ja –lähtöisyyteen sekä asiakaskokemuksen ylittämiseen. Kyseisiä käsitteitä ja teorioita tarkasteltiin mielikuvaan vaikuttavina tekijöinä. Tämän lisäksi otettiin tarkasteluun myös suomalaisten vapaa-aika ja millaista se tulee tulevaisuudessa olemaan.
Espoolaisten mielikuvien tutkiminen toteutettiin kyselyn avulla. Kyselyyn pystyi vastaamaan rajoitetun ajan niin paperisena kuin sähköisesti ja se tavoitti 106 henkilöä. Heistä 102 asui Espoon alueella. Kysely koostui väittämistä, jotka koskivat kohdekategorioita ja Espoota vapaa-ajanviettopaikkana. Väittämien lisäksi kysyttiin tyytyväisyyttä eri kohteisiin ja parannusehdotuksia niihin.
Keskeisinä tuloksina nousivat esille, että espoolaiset tuntevat Espoon alueen hyvin, mutta siitä huolimatta saariston tunnettuus on huonoa. Tutkimuksessa saatiin selville, että saariston tunnettuus kasvaa ikäluokan vanhetessa. Espoota pidettiin monipuolisena vapaaajanviettopaikkana ja sen luomiin mahdollisuuksiin oltiin tyytyväisiä. Eniten espoolaiset olivat tyytyväisiä luonto- ja urheilu- sekä liikuntakohteisiin. Heidän mukaansa asiakaskokemusta parantaisi tiedotuksen, mainonnan ja saavutettavuuden parantaminen. Tähän liittyi läheisesti myös toive julkisen liikenteen parantamisesta.
Kyselyyn vastanneista vain 42,2 prosenttia tunsi Visit Espoon toimijana. Tästä tultiin johtopäätökseen, että yhtiön tulisi mainostaa itseään enemmän ja tuoda tarjoamiaan palveluja esille. Tätä kautta saataisiin myös espoolaisten toivomaa parempaa näkyvyyttä kohteille, jonka kautta tiedotuskin paranisi. Espoolaisten olisi helpompi löytää tietoa kohteista, jos Visit Espoon näkyvyys olisi parempi. Espoon saariston tunnettuuden lisäämiseen tulisi jatkossa kiinnittää huomiota, jotta sen tarjoamat vapaa-ajan mahdollisuudet tavoittaisivat useampia ikäryhmiä.
Opinnäytetyön toimintaympäristö muodostui Espoosta ja siellä sijaitsevasta saaristosta sekä luonto-, kulttuuri-, urheilu- ja liikuntakohteista. Kyseisessä kohdassa tarkasteltiin myös lähemmin toimeksiantajaa, Visit Espoota. Teoreettisessa viitekehyksessä syvennyttiin palvelukokemukseen, asiakastyytyväisyyteen ja –lähtöisyyteen sekä asiakaskokemuksen ylittämiseen. Kyseisiä käsitteitä ja teorioita tarkasteltiin mielikuvaan vaikuttavina tekijöinä. Tämän lisäksi otettiin tarkasteluun myös suomalaisten vapaa-aika ja millaista se tulee tulevaisuudessa olemaan.
Espoolaisten mielikuvien tutkiminen toteutettiin kyselyn avulla. Kyselyyn pystyi vastaamaan rajoitetun ajan niin paperisena kuin sähköisesti ja se tavoitti 106 henkilöä. Heistä 102 asui Espoon alueella. Kysely koostui väittämistä, jotka koskivat kohdekategorioita ja Espoota vapaa-ajanviettopaikkana. Väittämien lisäksi kysyttiin tyytyväisyyttä eri kohteisiin ja parannusehdotuksia niihin.
Keskeisinä tuloksina nousivat esille, että espoolaiset tuntevat Espoon alueen hyvin, mutta siitä huolimatta saariston tunnettuus on huonoa. Tutkimuksessa saatiin selville, että saariston tunnettuus kasvaa ikäluokan vanhetessa. Espoota pidettiin monipuolisena vapaaajanviettopaikkana ja sen luomiin mahdollisuuksiin oltiin tyytyväisiä. Eniten espoolaiset olivat tyytyväisiä luonto- ja urheilu- sekä liikuntakohteisiin. Heidän mukaansa asiakaskokemusta parantaisi tiedotuksen, mainonnan ja saavutettavuuden parantaminen. Tähän liittyi läheisesti myös toive julkisen liikenteen parantamisesta.
Kyselyyn vastanneista vain 42,2 prosenttia tunsi Visit Espoon toimijana. Tästä tultiin johtopäätökseen, että yhtiön tulisi mainostaa itseään enemmän ja tuoda tarjoamiaan palveluja esille. Tätä kautta saataisiin myös espoolaisten toivomaa parempaa näkyvyyttä kohteille, jonka kautta tiedotuskin paranisi. Espoolaisten olisi helpompi löytää tietoa kohteista, jos Visit Espoon näkyvyys olisi parempi. Espoon saariston tunnettuuden lisäämiseen tulisi jatkossa kiinnittää huomiota, jotta sen tarjoamat vapaa-ajan mahdollisuudet tavoittaisivat useampia ikäryhmiä.