”Ehkä toiveena semmonen vaan, et se yhteys luontoon ei katoaisi.” : vanhempien ajatuksia kestävän kehityksen kasvatuksesta Espoon kaupungin varhaiskasvatuksessa
Olasvuori, Larissa (2016)
Olasvuori, Larissa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285366
Tiivistelmä
Espoossa otettiin käyttöön uusi varhaiskasvatussuunnitelma vuonna 2013. Varhaiskasvatussuunnitelmassa kulkee vahvasti mukana kestävä kehitys ja kestävän kehityksen kasvatus, johon sisältyy ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen ulottuvuus. Tässä opinnäytetyössä selvitetään, kuinka kestävän kehityksen eri ulottuvuudet ilmenevät perheiden arjessa ja miten lapset tuovat päiväkodissa oppimiaan aiheeseen liittyviä ajatuksia, tekoja ja tietojaan päiväkodin ulkopuoliseen elämään. Lisäksi selvitetään myös, miten vanhemmat haluaisivat työntekijöiden toteuttavan kestävän kehityksen teemaa lasten kanssa toimiessaan.
Tämä opinnäytetyö pohjautuu laadulliseen tutkimusaineistoon, joka kerättiin syksyllä 2015. Aineisto koostuu neljästä teemahaastattelusta sekä kolmesta ryhmäkeskustelusta, joihin osallistui Espoon kunnallisessa varhaiskasvatuksessa olevien lasten vanhempia. Laadullinen haastatteluaineisto mahdollistaa ilmiön syvällisen tarkastelun. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen, siten että yksilö- ja ryhmähaastattelut voitiin käsitellä yhtenäisenä aineistona.
Tulokset osoittivat, että yleisesti ottaen perheet elävät kestävän kehityksen mukaisesti. Etenkin, ekologiseen ulottuvuuteen liittyvät asiat, kuten kierrätys ja jätteiden lajittelu koettiin useissa perheissä helpoksi tavaksi toimia ympäristön hyväksi. Myös ne vanhemmat, jotka eivät tunnistaneet kestävään kehitykseen liittyviä piirteitä perheensä käytöksessä ja rutiineissa, pitivät sosiaalisen ulottuvuuden näkökulmaa tärkeänä. Päiväkodissa tehtävän kestävän kehityksen kasvatukseen liittyviä oppeja on käytetty lasten toimesta myös kotona esimerkiksi kierrättämällä. Päiväkodeissa järjestettävät erilaiset juhlat ja tapahtumat kuuluvat sosiaalisen kestävän kehityksen ulottuvuuteen. Lapset puhuivat vanhemmille tapahtumista ja juhlista, joiden positiivinen vaikutus näkyi kotiin saakka.
Tuloksista ilmeni myös se, että vanhemmat eivät tienneet kestävän kehityksen kulkevan Espoon varhaiskasvatussuunnitelman punaisena lankana. Vanhemmat olivat kuitenkin tyytyväisiä olemassa olevaan tapaan toteuttaa varhaiskasvatusta. He arvostivat erityisesti ekologisen kestävän kehityksen ulottuvuudesta päiväkodissa tehtäviä metsäretkiä ja sosiaalisen kestävän kehityksen ulottuvuudesta päiväkodissa opetettavia kaveri- ja vuorovaikutustaitoja.
Tämä opinnäytetyö pohjautuu laadulliseen tutkimusaineistoon, joka kerättiin syksyllä 2015. Aineisto koostuu neljästä teemahaastattelusta sekä kolmesta ryhmäkeskustelusta, joihin osallistui Espoon kunnallisessa varhaiskasvatuksessa olevien lasten vanhempia. Laadullinen haastatteluaineisto mahdollistaa ilmiön syvällisen tarkastelun. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen, siten että yksilö- ja ryhmähaastattelut voitiin käsitellä yhtenäisenä aineistona.
Tulokset osoittivat, että yleisesti ottaen perheet elävät kestävän kehityksen mukaisesti. Etenkin, ekologiseen ulottuvuuteen liittyvät asiat, kuten kierrätys ja jätteiden lajittelu koettiin useissa perheissä helpoksi tavaksi toimia ympäristön hyväksi. Myös ne vanhemmat, jotka eivät tunnistaneet kestävään kehitykseen liittyviä piirteitä perheensä käytöksessä ja rutiineissa, pitivät sosiaalisen ulottuvuuden näkökulmaa tärkeänä. Päiväkodissa tehtävän kestävän kehityksen kasvatukseen liittyviä oppeja on käytetty lasten toimesta myös kotona esimerkiksi kierrättämällä. Päiväkodeissa järjestettävät erilaiset juhlat ja tapahtumat kuuluvat sosiaalisen kestävän kehityksen ulottuvuuteen. Lapset puhuivat vanhemmille tapahtumista ja juhlista, joiden positiivinen vaikutus näkyi kotiin saakka.
Tuloksista ilmeni myös se, että vanhemmat eivät tienneet kestävän kehityksen kulkevan Espoon varhaiskasvatussuunnitelman punaisena lankana. Vanhemmat olivat kuitenkin tyytyväisiä olemassa olevaan tapaan toteuttaa varhaiskasvatusta. He arvostivat erityisesti ekologisen kestävän kehityksen ulottuvuudesta päiväkodissa tehtäviä metsäretkiä ja sosiaalisen kestävän kehityksen ulottuvuudesta päiväkodissa opetettavia kaveri- ja vuorovaikutustaitoja.