Nielu- ja virtsaviljelyiden verkko-oppimateriaalin tuottaminen HUSLABin kliinisen mikrobiologian laboratorioon
Haataja, Janne; Peltonen, Hannele; Soinisalo, Tiina (2016)
Haataja, Janne
Peltonen, Hannele
Soinisalo, Tiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285334
Tiivistelmä
Nielu- ja virtsaviljelyt ovat osa sairaaloiden ja terveyskeskusten rutiinidiagnostiikkaa. Niiden avulla hoidetaan paikallisia infektioita ja näin estetään vakavampien systeemisten infektioiden syntyä. Teimme toiminnallisena opinnäytetyönämme HUSLABin kliinisen mikrobiologian laboratorioon opiskelijaharjoittelun tueksi nielu- ja virtsaviljelyjä käsittelevän verkko-oppimateriaalin. Materiaalin tuottaminen lähti HUSLABin tarpeesta saada nykyisiä työohjeita visuaalisempaa materiaalia harjoittelussa oleville opiskelijoille.
Opinnäytetyöprosessin alkuvaiheen tavoitteemme oli selvittää opiskelijoille tarkoituksenmukaisin verkko-oppimateriaalin sisältö ja esittämistapa. Verkko-oppimateriaalin sisällön määrittivät HUSLABin työohjeet ja Metropolia Amk:n opiskelijaharjoittelun tavoitteet. Esittämistapaa ohjasi myös keväällä 2015 Innovaatioprojekti - opintojaksolla tekemämme kysely, jonka lähetimme HUSLABissa mikrobiologian harjoittelussa oleville bioanalyytikko-opiskelijoille. Talvella 2015 ja keväällä 2016 keräsimme valokuva- ja videomateriaalia HUSLABin kliinisen mikrobiologian laboratoriossa. Tähän visuaaliseen materiaaliin pohjautuen tuotimme keväällä 2016 PowerPoint -esityksistä rakentuvan, elektroniselle alustalle sijoittuvan verkko-oppimateriaalin.
Kokosimme alan kirjallisuuden perusteella kattavan mikrobiologisen tietopohjan nielu- ja virtsaviljelyistä löytyvistä bakteerilajeista ja sisällytimme sen tuotettuun materiaaliin. Verkko-oppimateriaali sisältää mikrobiologista tietopohjaa esitteleviä visuaalisia osioita, joiden avulla opiskelijat voivat tutustua laboratorion nielu- ja virtsaviljelytyöpisteiden toimintaan ennen harjoittelun alkua. Lisäksi materiaaliin kuuluu soveltava osio, johon rakennettujen harjoitustehtävien avulla opiskelijat pääsevät aktivoimaan oppimaansa ja testaamaan osaamistaan harjoittelun päätteeksi. Tehty materiaali luovutettiin HUSLABille muistitikulla. Metropolia Amk sijoittaa materiaalin tutkinto-ohjelman OneDrive-työtilaan.
Arvioinnin välineenä verkko-oppimateriaalin tuottamisessa käytimme soveltuvin osin Opetushallituksen työryhmän vuonna 2005 julkaisemaa verkko-opetuksen laatukriteeristöä. Materiaalia tehdessä käytimme apuna pedagogista kirjallisuutta sekä tietoa verkko-oppimateriaalien opetuksellisesta tehokkuudesta. Verkko-oppimateriaali täyttää oman arviomme mukaan suurimman osan valitsemistamme Opetushallituksen laatukriteereistä. Jatkokehitysmahdollisuutena ehdotamme, että materiaalia voisi tehdä muistakin bakteriologian työpisteistä.
Opinnäytetyöprosessin alkuvaiheen tavoitteemme oli selvittää opiskelijoille tarkoituksenmukaisin verkko-oppimateriaalin sisältö ja esittämistapa. Verkko-oppimateriaalin sisällön määrittivät HUSLABin työohjeet ja Metropolia Amk:n opiskelijaharjoittelun tavoitteet. Esittämistapaa ohjasi myös keväällä 2015 Innovaatioprojekti - opintojaksolla tekemämme kysely, jonka lähetimme HUSLABissa mikrobiologian harjoittelussa oleville bioanalyytikko-opiskelijoille. Talvella 2015 ja keväällä 2016 keräsimme valokuva- ja videomateriaalia HUSLABin kliinisen mikrobiologian laboratoriossa. Tähän visuaaliseen materiaaliin pohjautuen tuotimme keväällä 2016 PowerPoint -esityksistä rakentuvan, elektroniselle alustalle sijoittuvan verkko-oppimateriaalin.
Kokosimme alan kirjallisuuden perusteella kattavan mikrobiologisen tietopohjan nielu- ja virtsaviljelyistä löytyvistä bakteerilajeista ja sisällytimme sen tuotettuun materiaaliin. Verkko-oppimateriaali sisältää mikrobiologista tietopohjaa esitteleviä visuaalisia osioita, joiden avulla opiskelijat voivat tutustua laboratorion nielu- ja virtsaviljelytyöpisteiden toimintaan ennen harjoittelun alkua. Lisäksi materiaaliin kuuluu soveltava osio, johon rakennettujen harjoitustehtävien avulla opiskelijat pääsevät aktivoimaan oppimaansa ja testaamaan osaamistaan harjoittelun päätteeksi. Tehty materiaali luovutettiin HUSLABille muistitikulla. Metropolia Amk sijoittaa materiaalin tutkinto-ohjelman OneDrive-työtilaan.
Arvioinnin välineenä verkko-oppimateriaalin tuottamisessa käytimme soveltuvin osin Opetushallituksen työryhmän vuonna 2005 julkaisemaa verkko-opetuksen laatukriteeristöä. Materiaalia tehdessä käytimme apuna pedagogista kirjallisuutta sekä tietoa verkko-oppimateriaalien opetuksellisesta tehokkuudesta. Verkko-oppimateriaali täyttää oman arviomme mukaan suurimman osan valitsemistamme Opetushallituksen laatukriteereistä. Jatkokehitysmahdollisuutena ehdotamme, että materiaalia voisi tehdä muistakin bakteriologian työpisteistä.