LASTEN KOKEMUKSIA OSALLISUUDESTA ILTAHOIDON PEDAGOGISESSA PROSESSISSA
Peni, Heidi (2016)
Peni, Heidi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285306
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Peni, Heidi. Lasten kokemuksia osallisuudesta iltahoidon pedagogisessa prosessissa. Diak, Helsinki, kevät 2016, 47 sivua, 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lasten-tarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten lapset kokevat osallisuuden toteutuvan iltahoidossa ja mitä lapset kertovat iltahoidosta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, joka toteutettiin vantaalaisessa vuorohoitoa tarjoavassa päiväkodissa. Tutkimusaineisto kerättiin kuudelta 4-6-vuotiaalta lapselta kerronnallisen haastattelun menetelmällä. Haastattelut toteutettiin parihaastatteluina ja ne äänitettiin. Haastattelujen aineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittain.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu varhaiskasvatuksen, osallisuuden ja pedagogisen prosessin ympärille. Varhaiskasvatusta käsitellään opinnäytetyössä iltahoidon sisällön kautta. Osallisuutta lähestytään määritelmän kautta sekä laajennetaan osallisuuden teoriaa suhteessa varhaiskasvatukseen. Pedagogisen prosessin osalta käsitellään pedagogista prosessia käsitteenä sekä sen osa-alueista vuorovaikutusta ja leikkiä. Varhaiskasvatuksen, osallisuuden, vuorovaikutuksen ja leikin kehityksen teoriat tukivat opinnäyte-työssä aineiston keruuta ja analysointia. Teemoina varhaiskasvatuksella, osallisuudella ja pedagogisella prosessilla on keskeinen rooli koko opinnäyteyössä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että lapset ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä iltatoiminnan sisältöön. Tulosten perusteella lasten vaikutusmahdollisuuksia iltatoiminnassa tulisi kuitenkin lisätä. Lasten osallisuus toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa lisäisi heidän mielenkiintoaan toimintaa kohtaan ja edistäisi heidän kasvuaan ja kehitystään.
Asiasanat: varhaiskasvatus, osallisuus, pedagogiikka, vuorovaikutus, leikki
Peni, Heidi. Lasten kokemuksia osallisuudesta iltahoidon pedagogisessa prosessissa. Diak, Helsinki, kevät 2016, 47 sivua, 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lasten-tarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten lapset kokevat osallisuuden toteutuvan iltahoidossa ja mitä lapset kertovat iltahoidosta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, joka toteutettiin vantaalaisessa vuorohoitoa tarjoavassa päiväkodissa. Tutkimusaineisto kerättiin kuudelta 4-6-vuotiaalta lapselta kerronnallisen haastattelun menetelmällä. Haastattelut toteutettiin parihaastatteluina ja ne äänitettiin. Haastattelujen aineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittain.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu varhaiskasvatuksen, osallisuuden ja pedagogisen prosessin ympärille. Varhaiskasvatusta käsitellään opinnäytetyössä iltahoidon sisällön kautta. Osallisuutta lähestytään määritelmän kautta sekä laajennetaan osallisuuden teoriaa suhteessa varhaiskasvatukseen. Pedagogisen prosessin osalta käsitellään pedagogista prosessia käsitteenä sekä sen osa-alueista vuorovaikutusta ja leikkiä. Varhaiskasvatuksen, osallisuuden, vuorovaikutuksen ja leikin kehityksen teoriat tukivat opinnäyte-työssä aineiston keruuta ja analysointia. Teemoina varhaiskasvatuksella, osallisuudella ja pedagogisella prosessilla on keskeinen rooli koko opinnäyteyössä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että lapset ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä iltatoiminnan sisältöön. Tulosten perusteella lasten vaikutusmahdollisuuksia iltatoiminnassa tulisi kuitenkin lisätä. Lasten osallisuus toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa lisäisi heidän mielenkiintoaan toimintaa kohtaan ja edistäisi heidän kasvuaan ja kehitystään.
Asiasanat: varhaiskasvatus, osallisuus, pedagogiikka, vuorovaikutus, leikki