Combining e-commerce and retail : showroom
Aukia, Aleksi (2015)
Aukia, Aleksi
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275177
Tiivistelmä
Suomalaiset tavarantoimittajat ovat kohdanneet suuren ongelman, internetkaupan leikatessa suuren osan markkinaosuutta. Kyseinen ongelma on osunut erityisesti musiikkiliikkeisiin. Suuri osa instrumenttien ostajista menevät ensiksi kivijalkaliikkeeseen, jossa he kokeilevat haluttua soitinta. Tämän jälkeen he tilaavat kyseisen tuotteen internetistä halvemmalla. Näin ollen, asiakas käyttää kivijalkamyymälää kuin showroomia kuitenkin niin, että myymälä ei tästä saa yhtään rahaa. Jos kivijalkaliike muutetaan oikeaksi showroomiksi, eli liikkeeksi, jossa ei ole varastoa, saadaan kuluja alennettua niin paljon, että hintojen alennus voidaan siirtää tuotteisiin; hinnan ollessa tärkein tekijä kyselyyn perustuen. Tämä tutkimus vastaa kysymyksiin, onko showroom ratkaisu internetkaupan ja kivijalkaliikkeen yhdistämiselle, ja ovatko asiakkaat valmiita adaptoitumaan tähän liiketoimintamalliin. Tämä tutkimus osoittaa, että erityisesti Helsingissä, jossa liiketilojen vuokrat ovat erittäin korkeat, olisi kannattavaa käyttää showroom –mallia ison kivijalkaliikkeen sijaan, joka on sijoitettu Helsingin ykkösalueelle.