Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
TKRekry-sivuston perustaminen ja kehittäminen
Kvist-Sulin, Teija (2016)
Kvist-Sulin, Teija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275164
Tiivistelmä
Julkinen perusterveydenhuolto kilpailee yksityisten lääkäriasemien ja erikoissairaanhoidon kanssa vähäisistä henkilöresursseista. Terveyskeskusten tueksi lääkäreiden rekrytointiin on vuonna 2009 perustettu valtakunnallinen rekrytointisivusto TKRekry. Sivuston uudistaminen tuli ajankohtaiseksi syksyllä 2012 ja uudistamisen läpisaattamiseksi perustettiin projektiryhmä, jossa olin itsekin mukana. Vuonna 2019 astuu voimaan sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus, jonka sisällöstä ei ole vielä tarkkaa tietoa. Joka tapauksessa uudistus asettaa TKRekry-sivustolle aivan uudenlaisia haasteita ja sivuston jatkokehittäminen on välttämätöntä sekä haastavaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli dokumentoida TKRekry-sivuston perustamis- ja uudistamisprosessi sekä sen rahoitus. Sivustoa ovat kehittäneet ja päivittäneet vuosien mittaan useat henkilöt ja työryhmät. Dokumentoitu kokonaiskuva tapahtumista on puuttunut, joten sain työnantajaltani toimeksiannon kuvata sivuston perustamis- ja uudistamisprosessin. Prosessin kuvausta voidaan hyödyntää sivuston jatkokehittämisessä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen haasteissa. Kehittämisen resurssien suunnittelu ja niiden kohdentaminen on helpompaa, kun tiedetään, mitä on jo tapahtunut ja mitä olisi pitänyt tehdä toisin.
Sivuston tavoitteena on olla valtakunnallisesti johtava terveyskeskusten rekrytointisivusto. Sivuston asiakkaita ovat pääasiassa nuoret lääkärit ja opiskelijat. Tyypillisimmät käyttötavat ovat yhteystietojen etsiminen ja työpaikkailmoitusten selaaminen. TKRekryn etuina muihin vastaaviin sivustoihin nähden ovat kapeampi fokus ainoastaan lääkäreihin, helposti löytyvät yhteystiedot sekä selkeä ulkoasu. Parannusalueita olivat palvelun tunnettuuden ja palvelua käyttävien työnantajien määrän lisääminen. Ajantasaista tietoa pidettiin tärkeänä palvelun maineelle.
Seurantatietojen mukaan sivuston uudistamisen jälkeen kävijämäärä laski edellisvuoteen verrattuna 16,5 % mutta työpaikkailmoituksia katsottiin kuitenkin n. 14 % enemmän. Kännykällä ja tabletilla tehtävät vierailut sivustolla ovat myös kasvussa. Käyttäjille tehtyjen kyselyiden ja käyttäjätutkimuksen mukaan sivuston käyttöasteen seuraaminen, kehittäminen ja varsinkin markkinointi ovat jatkuvasti ajankohtaisia ja sivuston säilymisen kannalta tärkeimmät esille nousseet seikat.
Opinnäytetyötä tehdessäni tutustuin sivustoon liittyviin sopimuksiin, viranhaltijapäätöksiin, kokousmuistioihin ja käyttäjäkyselyihin. Aineistoa kerättiin myös Suomen terveydenhuoltojärjestelmän kehittymisestä sekä siitä, mikä on aiheuttanut julkisen perusterveydenhuollon henkilöstöpulan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli dokumentoida TKRekry-sivuston perustamis- ja uudistamisprosessi sekä sen rahoitus. Sivustoa ovat kehittäneet ja päivittäneet vuosien mittaan useat henkilöt ja työryhmät. Dokumentoitu kokonaiskuva tapahtumista on puuttunut, joten sain työnantajaltani toimeksiannon kuvata sivuston perustamis- ja uudistamisprosessin. Prosessin kuvausta voidaan hyödyntää sivuston jatkokehittämisessä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen haasteissa. Kehittämisen resurssien suunnittelu ja niiden kohdentaminen on helpompaa, kun tiedetään, mitä on jo tapahtunut ja mitä olisi pitänyt tehdä toisin.
Sivuston tavoitteena on olla valtakunnallisesti johtava terveyskeskusten rekrytointisivusto. Sivuston asiakkaita ovat pääasiassa nuoret lääkärit ja opiskelijat. Tyypillisimmät käyttötavat ovat yhteystietojen etsiminen ja työpaikkailmoitusten selaaminen. TKRekryn etuina muihin vastaaviin sivustoihin nähden ovat kapeampi fokus ainoastaan lääkäreihin, helposti löytyvät yhteystiedot sekä selkeä ulkoasu. Parannusalueita olivat palvelun tunnettuuden ja palvelua käyttävien työnantajien määrän lisääminen. Ajantasaista tietoa pidettiin tärkeänä palvelun maineelle.
Seurantatietojen mukaan sivuston uudistamisen jälkeen kävijämäärä laski edellisvuoteen verrattuna 16,5 % mutta työpaikkailmoituksia katsottiin kuitenkin n. 14 % enemmän. Kännykällä ja tabletilla tehtävät vierailut sivustolla ovat myös kasvussa. Käyttäjille tehtyjen kyselyiden ja käyttäjätutkimuksen mukaan sivuston käyttöasteen seuraaminen, kehittäminen ja varsinkin markkinointi ovat jatkuvasti ajankohtaisia ja sivuston säilymisen kannalta tärkeimmät esille nousseet seikat.
Opinnäytetyötä tehdessäni tutustuin sivustoon liittyviin sopimuksiin, viranhaltijapäätöksiin, kokousmuistioihin ja käyttäjäkyselyihin. Aineistoa kerättiin myös Suomen terveydenhuoltojärjestelmän kehittymisestä sekä siitä, mikä on aiheuttanut julkisen perusterveydenhuollon henkilöstöpulan.