Lapsen osallisuus päiväkodissa : opas varhaiskasvattajille
Manninen, Anne-Maria (2016)
Manninen, Anne-Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265078
Tiivistelmä
Lapsen osallisuus ja sen kehittäminen ovat ajankohtaisia aiheita tämän päivän suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Uusi varhaiskasvatuslaki (2015) ja esiopetuksen perusteet (2014) korostavat lapsen osallisuutta, aktiivista toimijuutta sekä mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin asioihin. Varhaiskasvatuksessa työskentelevien kasvattajien tehtävänä onkin löytää keinoja lapsen osallisuuden mahdollistamiseksi päiväkodin toimintakulttuurissa.
Tämä toiminnallisen opinnäytetyön raportti kuvaa kehittämishanketta, joka toteutettiin Lohjalla, Roution päiväkodin Peukaloisten ryhmässä. Toimijoina olivat ryhmän kasvattajatiimi sekä sen 3- 5 vuotiaat lapset. Kehittämishankkeen tavoitteena oli lisätä päiväkodissa tietoisuutta lapsen osallisuudesta ja sen tukemisesta, sekä kehittää yhdessä Peukaloisten kasvattajatiimin kanssa lapsen osallisuutta tukevaa toimintaa. Kehittämistehtävänä oli koota prosessin aikana tietopaketti lapsen osallisuudesta päiväkodin muiden ryhmien ja kasvattajien käyttöön.
Kehittämishanke toteutettiin syyskuun 2015 ja maaliskuun 2016 aikana. Tavoitteiden saavuttamiseksi toimijat perehtyivät lapsen osallisuuden määritelmiin ja keskeisiin käsitteisiin. Tietoperustaan tutustumisen jälkeen suunniteltiin toimintaan lapsen osallisuutta tukevia elementtejä, jotka olivat leikinvalintataulun muokkaus osallisuutta tukevammaksi ja lastenkokousten järjestäminen. Keskeisinä kehittämis- ja tiedonhankintamenetelminä olivat dialogiset keskustelut ja tiimipalaverit, osallistava havainnointi, toiminnan valokuvaus ja kehittämispäiväkirja.
Hankkeen produktina valmistui 18-sivuinen: Lapsen osallisuus päiväkodissa – Opas varhaiskasvattajille. Opas sisälsi tiivistetyn teoriaosuuden lisäksi kuvauksen Peukaloisten ryhmässä toteutuneesta kehittämisen prosessista.
Päiväkodin kasvattajat arvioivat oppaan erittäin ajankohtaiseksi ja kiinnostavaksi. Teoriaa ja konkretiaa oli sopivassa suhteessa ja oppaassa olevat konkreettiset esimerkit antoivat selvän kuvan osallisuuden kehittämisen mahdollisuuksista.
Tämä toiminnallisen opinnäytetyön raportti kuvaa kehittämishanketta, joka toteutettiin Lohjalla, Roution päiväkodin Peukaloisten ryhmässä. Toimijoina olivat ryhmän kasvattajatiimi sekä sen 3- 5 vuotiaat lapset. Kehittämishankkeen tavoitteena oli lisätä päiväkodissa tietoisuutta lapsen osallisuudesta ja sen tukemisesta, sekä kehittää yhdessä Peukaloisten kasvattajatiimin kanssa lapsen osallisuutta tukevaa toimintaa. Kehittämistehtävänä oli koota prosessin aikana tietopaketti lapsen osallisuudesta päiväkodin muiden ryhmien ja kasvattajien käyttöön.
Kehittämishanke toteutettiin syyskuun 2015 ja maaliskuun 2016 aikana. Tavoitteiden saavuttamiseksi toimijat perehtyivät lapsen osallisuuden määritelmiin ja keskeisiin käsitteisiin. Tietoperustaan tutustumisen jälkeen suunniteltiin toimintaan lapsen osallisuutta tukevia elementtejä, jotka olivat leikinvalintataulun muokkaus osallisuutta tukevammaksi ja lastenkokousten järjestäminen. Keskeisinä kehittämis- ja tiedonhankintamenetelminä olivat dialogiset keskustelut ja tiimipalaverit, osallistava havainnointi, toiminnan valokuvaus ja kehittämispäiväkirja.
Hankkeen produktina valmistui 18-sivuinen: Lapsen osallisuus päiväkodissa – Opas varhaiskasvattajille. Opas sisälsi tiivistetyn teoriaosuuden lisäksi kuvauksen Peukaloisten ryhmässä toteutuneesta kehittämisen prosessista.
Päiväkodin kasvattajat arvioivat oppaan erittäin ajankohtaiseksi ja kiinnostavaksi. Teoriaa ja konkretiaa oli sopivassa suhteessa ja oppaassa olevat konkreettiset esimerkit antoivat selvän kuvan osallisuuden kehittämisen mahdollisuuksista.