Työelämätietoutta maahanmuuttajille : opetusmateriaali maahanmuuttajien valmennus- ja ohjaushankkeeseen
Lappalainen, Oona (2016)
Lappalainen, Oona
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265023
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tehtävänä oli kehittää työelämätietoutta sisältävä opetusmateriaali Yhdessä-yhdistyksessä toimivan Neda-hankkeen ohjaajien käyttöön. Neda-hanke on valmennus- ja ohjaushanke pitkään työttöminä olleille maahanmuuttajille ja opetusmateriaalia hyödynnetään ryhmän lähiopetuksessa. Opetusmateriaalin oli tarkoitus helpottaa ryhmän ohjaajien työtä siten, että kaikki opetuksessa käytettävä suomalaiseen työelämään perehtyvä materiaali olisi jo valmiiksi koottuna yhteen.
Kehittämisen menetelminä käytettiin kirjallisuutta (sisällönanalyysi), dialogista keskustelua, palavereja, sähköpostia, havainnointia ja kenttätyöpäiväkirjaa. Kirjallisuuden avulla perehdyttiin maahanmuuttajien koulutus- ja työllistymispalveluihin sekä monikulttuurisuuteen koulutuksessa ja työelämässä. Kehittämishankkeen aineistot analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen. Kehittämishankkeen prosessi eteni aikataulun mukaisesti ideoinnista ja suunnittelusta itse toteutusvaiheeseen, jonka jälkeen valmiiseen tuotokseen ja raporttiin.
Tuotoksena syntyi toimeksiantajan tarpeisiin ja toiveisiin pohjautuva opetusmateriaali, joka sisältää katsauksen suomalaisesta työelämästä, työnteosta ja työkulttuurista. Opetusmateriaalissa huomioitiin maahanmuuttajien eritasoiset suomen kielen taidot sekä opetusmateriaalin käyttötarkoitus kielen harjoittelussa. Valmiin tuotoksen arvioi toimeksiantaja ja palautteen perusteella tuotos muokattiin lopulliseen muotoonsa. Tuotoksen koettiin vastaavan ennalta asetettuja tavoitteita ja tuovan toimeksiantajalle tarkoituksenmukaisen avun työnsä tekemiseen.
Kehittämisen menetelminä käytettiin kirjallisuutta (sisällönanalyysi), dialogista keskustelua, palavereja, sähköpostia, havainnointia ja kenttätyöpäiväkirjaa. Kirjallisuuden avulla perehdyttiin maahanmuuttajien koulutus- ja työllistymispalveluihin sekä monikulttuurisuuteen koulutuksessa ja työelämässä. Kehittämishankkeen aineistot analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen. Kehittämishankkeen prosessi eteni aikataulun mukaisesti ideoinnista ja suunnittelusta itse toteutusvaiheeseen, jonka jälkeen valmiiseen tuotokseen ja raporttiin.
Tuotoksena syntyi toimeksiantajan tarpeisiin ja toiveisiin pohjautuva opetusmateriaali, joka sisältää katsauksen suomalaisesta työelämästä, työnteosta ja työkulttuurista. Opetusmateriaalissa huomioitiin maahanmuuttajien eritasoiset suomen kielen taidot sekä opetusmateriaalin käyttötarkoitus kielen harjoittelussa. Valmiin tuotoksen arvioi toimeksiantaja ja palautteen perusteella tuotos muokattiin lopulliseen muotoonsa. Tuotoksen koettiin vastaavan ennalta asetettuja tavoitteita ja tuovan toimeksiantajalle tarkoituksenmukaisen avun työnsä tekemiseen.