Kunnallistekniikan vaikutus katuverkon kuntoon
Rytilahti, Timo (2016)
Rytilahti, Timo
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604254943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604254943
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää kunnallistekniikan vaikutusta katuverkon kuntoon. Opinnäytetyön tavoite oli kerätä tietoa siitä, missä suhteessa eri johtotyypit vaikuttavat kadun kuntoon ja kuinka paljon. Työssä kerrotaan myös kattavasti tierakenteen kuntoon vaikuttavista tekijöistä, vaurioitumismekanismeista ja nykyaikaisista mittausmenetelmistä.
Tutkimusaineistona työssä käytettiin Roadscanners Oy:n Street Doctor-katuanalyysimenetelmällä kerättyä aineistoa katujen rakenteellisesta ja toimin-nallisesta kunnosta. Tutkimusmenetelminä käytettiin Rovaniemen kaupungilta saatujen johtokarttojen yhdistämistä edellä mainittuihin aineistoihin ja tsekkiläi-sen GeoVap s ro.:n mobiililaserskannauksella saatuihin routanousuvideoihin. Lisäksi työssä käytettiin päällystevaurioinventointia ja johtojen yhdistämistä saatuihin kuviin.
Kunnallistekniikan vaikutus katuverkolle on tulosten perusteella ilmeinen. Tut-kimuskohteina olevien 12:n kadun alitti johtokarttojen mukaan 363 putkea. Näistä 213:n voitiin käytettyjen tutkimusaineistojen perusteella osoittaa aiheuttavan erilaisia poikkeamia katurakenteelle. Eniten poikkeamia aiheuttivat kaukolämpöjohdot, 82 % johdoista, kun taas raaka-, sade-, ja jätevesijohdoista noin 55 % aiheutti aineistoissa näkyviä poikkeamia katurakenteille. On silti tärkeää mainita, että työn tuloksissa kunnallistekniikan rakenteet näkyvät poikkeamina myös niissä tapauksissa, jossa kunnallistekniikka on rakennettu hyvin, mutta katurakenteet ovat ohuet tai muuten huonossa kunnossa. Kunnallistekniikan aiheuttamat vauriot kadulle ovat päällystehalkeamien lisäksi urautuminen ja pituus- ja poikittaissuuntaiset epätasaisuudet. Tienkäyttäjille edellä mainitut vauriot aiheuttavat ajomukavuus- ja terveyshaittoja tärinän seurauksena sekä kasvaneita huolto- ja polttoainekustannuksia.
Tutkimusaineistona työssä käytettiin Roadscanners Oy:n Street Doctor-katuanalyysimenetelmällä kerättyä aineistoa katujen rakenteellisesta ja toimin-nallisesta kunnosta. Tutkimusmenetelminä käytettiin Rovaniemen kaupungilta saatujen johtokarttojen yhdistämistä edellä mainittuihin aineistoihin ja tsekkiläi-sen GeoVap s ro.:n mobiililaserskannauksella saatuihin routanousuvideoihin. Lisäksi työssä käytettiin päällystevaurioinventointia ja johtojen yhdistämistä saatuihin kuviin.
Kunnallistekniikan vaikutus katuverkolle on tulosten perusteella ilmeinen. Tut-kimuskohteina olevien 12:n kadun alitti johtokarttojen mukaan 363 putkea. Näistä 213:n voitiin käytettyjen tutkimusaineistojen perusteella osoittaa aiheuttavan erilaisia poikkeamia katurakenteelle. Eniten poikkeamia aiheuttivat kaukolämpöjohdot, 82 % johdoista, kun taas raaka-, sade-, ja jätevesijohdoista noin 55 % aiheutti aineistoissa näkyviä poikkeamia katurakenteille. On silti tärkeää mainita, että työn tuloksissa kunnallistekniikan rakenteet näkyvät poikkeamina myös niissä tapauksissa, jossa kunnallistekniikka on rakennettu hyvin, mutta katurakenteet ovat ohuet tai muuten huonossa kunnossa. Kunnallistekniikan aiheuttamat vauriot kadulle ovat päällystehalkeamien lisäksi urautuminen ja pituus- ja poikittaissuuntaiset epätasaisuudet. Tienkäyttäjille edellä mainitut vauriot aiheuttavat ajomukavuus- ja terveyshaittoja tärinän seurauksena sekä kasvaneita huolto- ja polttoainekustannuksia.