Arvon muodostumiseen vaikuttavat tekijät finanssiyhtiöiden tuotteissa ja palveluissa
Ruotsalainen, Kiia (2016)
Ruotsalainen, Kiia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604244915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604244915
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sitä, mitä ammattikorkeakoulu Haaga-Helian aikuisopiskelijat kokevat arvon muodostumiseen vaikuttavien tekijöiden olevan finanssiyhtiöiden tuotteissa ja palveluissa. Samalla tarkastellaan kuinka hyvin vastaajat kokevat finanssiyhtiöiden tuntevan heidät ja miten yhtiöiden antamat arvolupaukset tavoittavat heidät. Lopputulemana saadaan vastaus näihin kolmeen osa-alueeseen sekä niiden merkitykseen vastaajan näkökulmasta.
Viitekehys käsittelee yleisesti finanssiyhtiöitä syventyen arvon muodostumiseen vaikuttaviin tekijöihin. Viitekehys antaa myös taustaa sille, miten kyselylomake on laadittu ja kuinka vastauksia tulisi analysoida. Päälähdeaineistona toimivat aiheesta kirjoitettu kirjallisuus sekä Internet -lähteet.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta ja aineisto saatiin kerättyä kyselylomakkeen avulla käyttäen Google Formsia Internet-linkin välityksellä. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa saadaan ainoastaan numeerista aineistoa, jota analysoidaan. Lomake oli avoinna kahden viikon ajan, jonka aikana vastauksia tuli yhteensä 121 kappaletta.
Yleisesti arvon muodostumiseen vaikuttavista tekijöistä olevat väittämät vastaavat saatuja tuloksia ja eniten arvoa kuvasti ”laatu, jonka saan maksamallani hinnalla”. Myös alhainen hinta ja kaikki, mitä palvelulta halutaan, kuvastivat vastaajille arvoa. Kanavaksi finanssiyhtiöiden tarjonnan ja asiakkaan väliin haluttaisiin konttorin sijasta Internet. Riippumatta siitä, kokeeko vastaaja finanssiyhtiön tuntevan hänet sekä hänen elämäntilanteensa, haluaa vastaaja finanssiyhtiön hyödyntävän hänestä saatua sekä hankittavissa olevaa tietoa. Ainoastaan arvolupaukseen liittyvät vastaukset antavat kuvaa siitä, että finanssiyhtiöiden tulisi tuoda enemmän arvolupauksiaan näkyviin arjessaan sekä selventää niitä.
Viitekehys käsittelee yleisesti finanssiyhtiöitä syventyen arvon muodostumiseen vaikuttaviin tekijöihin. Viitekehys antaa myös taustaa sille, miten kyselylomake on laadittu ja kuinka vastauksia tulisi analysoida. Päälähdeaineistona toimivat aiheesta kirjoitettu kirjallisuus sekä Internet -lähteet.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta ja aineisto saatiin kerättyä kyselylomakkeen avulla käyttäen Google Formsia Internet-linkin välityksellä. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa saadaan ainoastaan numeerista aineistoa, jota analysoidaan. Lomake oli avoinna kahden viikon ajan, jonka aikana vastauksia tuli yhteensä 121 kappaletta.
Yleisesti arvon muodostumiseen vaikuttavista tekijöistä olevat väittämät vastaavat saatuja tuloksia ja eniten arvoa kuvasti ”laatu, jonka saan maksamallani hinnalla”. Myös alhainen hinta ja kaikki, mitä palvelulta halutaan, kuvastivat vastaajille arvoa. Kanavaksi finanssiyhtiöiden tarjonnan ja asiakkaan väliin haluttaisiin konttorin sijasta Internet. Riippumatta siitä, kokeeko vastaaja finanssiyhtiön tuntevan hänet sekä hänen elämäntilanteensa, haluaa vastaaja finanssiyhtiön hyödyntävän hänestä saatua sekä hankittavissa olevaa tietoa. Ainoastaan arvolupaukseen liittyvät vastaukset antavat kuvaa siitä, että finanssiyhtiöiden tulisi tuoda enemmän arvolupauksiaan näkyviin arjessaan sekä selventää niitä.