Potilasohjaus korva-, nenä- ja kurkkutautien poliklinikalla. : Potilasohjeet toimenpidepotilaille.
Böök, Tytti; Naukkarinen, Sonja (2016)
Böök, Tytti
Naukkarinen, Sonja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604244901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604244901
Tiivistelmä
Nykyään terveydenhuollon yksi tavoitteista on potilaan osallistuminen omaan hoitoonsa. Potilas voimavaraistuu ja sitoutuu hoitoonsa. Tätä periaatetta toteutetaan potilaan riittävällä ohjauksella. Selkeät, näyttöön perustuvat ohjeet ovat osa potilasturvallisuutta. Ne yhtenäistävät henkilökunnan antamaa ohjausta ja tukevat kirurgisen potilaan ohjausprosessin kulkua. Näin myös omaiset saadaan osaksi hoitoketjua.
Työn tavoitteena on ennen kaikkea tukea potilasohjauksen toteutumista Savonlinnan korva-, nenä- ja kurkkutautien poliklinikalla. Potilasohjeiden tavoitteena on potilaan voimavaraistuminen ja hoitoon sitoutuminen, potilasturvallisuuden lisääminen, komplikaatioiden ehkäiseminen sekä omaisten huomioiminen osana ohjausta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantotyönä yhtenäiset potilasohjeet Savonlinnan keskussairaalan korva-, nenä- ja kurkkutautien poliklinikan potilaille. Yksikön ohjeet päivitettiin ammattikirjallisuuden, tutkimustiedon ja asiantuntijapalautteen pohjalta. Kokosimme nykyaikaiset ja potilasta voimavaraistavat potilasohjeet vastaamaan käyttäjien tarpeita. Teoreettinen tausta koostuu korva-, nenä-, ja kurkkutautien erikoisalan lähteistä ja potilasohjauksesta, jotka kerättiin monipuolisesti eri lähteistä. Lähteinä käytettiin pääasiassa maksimissaan 10 vuotta vanhoja lähteitä ja internet-lähteissä vain luotettavia julkaisuja.
Opinnäytetyö oli tuotekehitysprosessi. Tuotettu materiaali koostuu 12 A4-kokoisesta molemminpuolisesta potilasohjeesta. Ohjeet ovat visuaaliselta ulkoasultaan yhteneväiset ja rakenteeltaan selkeät. Ohjeissa käsitellään sairauden taustaa, toimenpidettä, potilaan selviytymistä toimenpiteen jälkeen ja komplikaatiotilanteita.
Sisällöstä on kerätty palautetta poliklinikan työntekijöiltä, näin käyttäjien tarpeet on otettu huomioon. Ohjeita tehtiin tuotekehitysprosessin mukaisesti ja niistä haettiin sekä kirjallista että suullista vapaamuotoista palautetta toimeksiantajalta. Palaute käsitteli sisältöä, ulkoasua ja rakennetta. Saimme kehitys- ja korjausehdotuksia, joiden mukaan ohjeita muokattiin. Tuotetta ei esitestattu potilailla eikä muilla sidosryhmillä.
Työstä hyötyvät poliklinikan potilaat, omaiset, henkilöstö sekä sidosryhmät, kuten päiväkirurginen yksikkö ja päivystyspoliklinikka. Jatkotutkimuksena voisi kartoittaa potilaiden kokemuksia ohjeiden toimivuudesta ja henkilöstön tyytyväisyyttä esimerkiksi kyselytutkimuksella.
Työn tavoitteena on ennen kaikkea tukea potilasohjauksen toteutumista Savonlinnan korva-, nenä- ja kurkkutautien poliklinikalla. Potilasohjeiden tavoitteena on potilaan voimavaraistuminen ja hoitoon sitoutuminen, potilasturvallisuuden lisääminen, komplikaatioiden ehkäiseminen sekä omaisten huomioiminen osana ohjausta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantotyönä yhtenäiset potilasohjeet Savonlinnan keskussairaalan korva-, nenä- ja kurkkutautien poliklinikan potilaille. Yksikön ohjeet päivitettiin ammattikirjallisuuden, tutkimustiedon ja asiantuntijapalautteen pohjalta. Kokosimme nykyaikaiset ja potilasta voimavaraistavat potilasohjeet vastaamaan käyttäjien tarpeita. Teoreettinen tausta koostuu korva-, nenä-, ja kurkkutautien erikoisalan lähteistä ja potilasohjauksesta, jotka kerättiin monipuolisesti eri lähteistä. Lähteinä käytettiin pääasiassa maksimissaan 10 vuotta vanhoja lähteitä ja internet-lähteissä vain luotettavia julkaisuja.
Opinnäytetyö oli tuotekehitysprosessi. Tuotettu materiaali koostuu 12 A4-kokoisesta molemminpuolisesta potilasohjeesta. Ohjeet ovat visuaaliselta ulkoasultaan yhteneväiset ja rakenteeltaan selkeät. Ohjeissa käsitellään sairauden taustaa, toimenpidettä, potilaan selviytymistä toimenpiteen jälkeen ja komplikaatiotilanteita.
Sisällöstä on kerätty palautetta poliklinikan työntekijöiltä, näin käyttäjien tarpeet on otettu huomioon. Ohjeita tehtiin tuotekehitysprosessin mukaisesti ja niistä haettiin sekä kirjallista että suullista vapaamuotoista palautetta toimeksiantajalta. Palaute käsitteli sisältöä, ulkoasua ja rakennetta. Saimme kehitys- ja korjausehdotuksia, joiden mukaan ohjeita muokattiin. Tuotetta ei esitestattu potilailla eikä muilla sidosryhmillä.
Työstä hyötyvät poliklinikan potilaat, omaiset, henkilöstö sekä sidosryhmät, kuten päiväkirurginen yksikkö ja päivystyspoliklinikka. Jatkotutkimuksena voisi kartoittaa potilaiden kokemuksia ohjeiden toimivuudesta ja henkilöstön tyytyväisyyttä esimerkiksi kyselytutkimuksella.