Palvelusetelin merkitys omaishoitajana jaksamiseen
Kela, Elina (2016)
Kela, Elina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604234887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604234887
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää omaishoitajien kokemuksia palveluseteleiden käyttämisestä, palveluseteliyrittäjien toiminnasta ja heidän tuottamistaan palveluista sekä palveluseteleiden käytön tuomista vaikutuksista omaishoitajana jaksamiseen. Tavoitteena oli löytää mahdollisia palvelusetelitoiminnan kehitystarpeita ja sitä kautta auttaa toimeksiantajaa parantamaan omaishoitajien tyytyväisyyttä palveluseteliyrittäjiin sekä heidän tuottamiin palveluihin. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Rauman kaupungin vanhuspalveluiden kanssa.
Tutkimusote on kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta. Kysely suunnattiin yli 65- vuotiaiden omaishoitajille, jotka olivat valinneet omaishoidontuen joko osittain tai kokonaan palvelusetelit käyttöönsä. Kysely toimitettiin satunnaisesti viidellekymmenelle omaishoitajalle ja kyselyn vastausprosentiksi saatiin 86,5 prosenttia.
Suurin osa omaishoitajista oli tyytyväinen ostamiensa palveluiden palveluntuottajiin.
Palveluntuottajilta kaivattiin lisäinformaatiota niin palveluista kuin myös henkilökunnan koulutuksesta. Lähes kaikki kyselyyn vastanneet omaishoitajat kokivat palveluseteleiden käyttämisen auttaneen heitä jaksamaan paremmin omaishoitajana. Omaishoitajat kaipasivat kotiin saataville lisää apuja, henkistä tukea, kuuntelijaa ja ymmärtäjää. Fyysinen apu, henkinen tuki sekä vapaa-ajan mahdollisuudet olivat pääpainoina omaishoitajien vastauksissa.
Tutkimusote on kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta. Kysely suunnattiin yli 65- vuotiaiden omaishoitajille, jotka olivat valinneet omaishoidontuen joko osittain tai kokonaan palvelusetelit käyttöönsä. Kysely toimitettiin satunnaisesti viidellekymmenelle omaishoitajalle ja kyselyn vastausprosentiksi saatiin 86,5 prosenttia.
Suurin osa omaishoitajista oli tyytyväinen ostamiensa palveluiden palveluntuottajiin.
Palveluntuottajilta kaivattiin lisäinformaatiota niin palveluista kuin myös henkilökunnan koulutuksesta. Lähes kaikki kyselyyn vastanneet omaishoitajat kokivat palveluseteleiden käyttämisen auttaneen heitä jaksamaan paremmin omaishoitajana. Omaishoitajat kaipasivat kotiin saataville lisää apuja, henkistä tukea, kuuntelijaa ja ymmärtäjää. Fyysinen apu, henkinen tuki sekä vapaa-ajan mahdollisuudet olivat pääpainoina omaishoitajien vastauksissa.