Toimiva verkkosivusto : Case: forest.fi
Keponen, Johanna (2016)
Keponen, Johanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604234885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604234885
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Suomen Metsäyhdistyksen ylläpitämälle forest.fi-verkkosivustolle. Verkkosivustoa on julkaistu vuodesta 2004 lähtien ja se uudistettiin vuoden 2014 loppupuolella. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää, mihin suuntaan käyttäjät haluaisivat sivustoa uudistuksen jälkeen kehittää. Tavoitteena oli saada myös tietoa siitä, keitä sivuston käyttäjät ovat ja miksi he vierailevat sivustolla.
Tietoperustassa perehdytään toimivan verkkosivuston ominaisuuksiin käytettävyyden, navigoinnin, visuaalisuuden ja sisällön näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, joka sisälsi otteita kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Empiirinen aineisto koottiin verkkokyselylomakkeella. Verkkokysely sisälsi sekä monivalinta- että avokysymyksiä. Kyselyt laadittiin sekä sivuston suomen- että englanninkielisille lukijoille.
Verkkokysely oli avoinna 17.11.−8.12.2015. Kyselyyn oli linkki forest.fi:n etusivulla ja kyselystä lähetettiin sähköpostia uutiskirjeen tilaajille. Kyselyä mainostettiin myös forest.fi:n sosiaalisen median kanavissa. Vastauksia suomenkieliseen kyselyyn saatiin 186 kappaletta ja englanninkieliseen 20.
Verkkokyselyn kautta saatiin tietoa forest.fi:n lukijoista, syistä, miksi he vierailevat sivustolla, mitä mieltä he sivustosta ovat sekä mitä toiveita heillä sivustolle on. Kaiken kaikkiaan tulokset osoittautuivat sivustolle myönteisiksi eikä mitään hälyttävää muutostarvetta ilmennyt.
Tietoperustassa perehdytään toimivan verkkosivuston ominaisuuksiin käytettävyyden, navigoinnin, visuaalisuuden ja sisällön näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, joka sisälsi otteita kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Empiirinen aineisto koottiin verkkokyselylomakkeella. Verkkokysely sisälsi sekä monivalinta- että avokysymyksiä. Kyselyt laadittiin sekä sivuston suomen- että englanninkielisille lukijoille.
Verkkokysely oli avoinna 17.11.−8.12.2015. Kyselyyn oli linkki forest.fi:n etusivulla ja kyselystä lähetettiin sähköpostia uutiskirjeen tilaajille. Kyselyä mainostettiin myös forest.fi:n sosiaalisen median kanavissa. Vastauksia suomenkieliseen kyselyyn saatiin 186 kappaletta ja englanninkieliseen 20.
Verkkokyselyn kautta saatiin tietoa forest.fi:n lukijoista, syistä, miksi he vierailevat sivustolla, mitä mieltä he sivustosta ovat sekä mitä toiveita heillä sivustolle on. Kaiken kaikkiaan tulokset osoittautuivat sivustolle myönteisiksi eikä mitään hälyttävää muutostarvetta ilmennyt.