Pankin uusasiakashankinnan keinot
Mäkelä, Anne (2016)
Mäkelä, Anne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604224834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604224834
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Oma Säästöpankki Oyj:n Tuurin, Töysän ja Ähtärin konttorit. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asiakashankintaa ja asiakkuudenhallintaa. Opinnäytetyössä esitellään toimeksiantajayritys, sen toimintaympäristö sekä tuote- ja palvelutarjonta. Opinnäytetyö on yritykselle ajankohtainen, sillä Ähtärin konttori on avattu loppuvuodesta 2014.
Teoreettinen viitekehys käsittelee lähdemateriaalien pohjalta uusasiakashankintaa segmentoinnin, asiakaslähtöisen liiketoiminnan ja asiakkuuden elinkaaren näkökulmista. Teoriaosiossa on selvitetty uusiasiakashankinnan kilpailukeinojen ja erityisesti markkinointiviestinnän keinojen merkitystä, painottuen henkilökohtaiseen myyntityöhön. Päätavoitteena oli selvittää, kuinka uusasiakashankintaa toteutetaan onnistuneesti ja kuinka sitä on mahdollista kehittää, unohtamatta olemassa olevien asiakkuuksien hallintaa.
Johtopäätöksenä opinnäytetyön tekijä on todennut nykyisten asiakkaiden tyytyväisyyden ja korkean suositteluasteen olevan tärkein asia uusasiakashankinnassa. Asiakkaiden tuntemisen ja säännöllisen yhteydenpidon merkitys on tärkeää. Olemalla mukana yhteistyökumppaneiden kanssa erilaisissa tilaisuuksissa ja järjestämällä niitä eri asiakassegmenteille vahvistetaan markkinaosuutta alueellisesti.
Erillisenä liitteenä on toimeksiantajalle jäävä ei-julkinen osa toimenpide-ehdotuksista. Niitä laadittaessa oli käytettävissä asiakkaiden määrä ja ikäjakauma sekä aiemmin toteutetun asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset. Toimenpide-ehdotuksissa opinnäytetyön tekijä on käsitellyt kilpailutilannetta, tehnyt SWOT-analyysin, ehdottanut markkinointiviestintäkeinoja sekä ideoinut erilaisia tapahtumia uusille ja nykyisille asiakkaille. Hän on tehnyt ehdotuksia myös nykyisen asiakkuudenhallinnan kehittämiseen ja järjestelmien tehokkaampaan hyödyntämiseen liittyen.
Teoreettinen viitekehys käsittelee lähdemateriaalien pohjalta uusasiakashankintaa segmentoinnin, asiakaslähtöisen liiketoiminnan ja asiakkuuden elinkaaren näkökulmista. Teoriaosiossa on selvitetty uusiasiakashankinnan kilpailukeinojen ja erityisesti markkinointiviestinnän keinojen merkitystä, painottuen henkilökohtaiseen myyntityöhön. Päätavoitteena oli selvittää, kuinka uusasiakashankintaa toteutetaan onnistuneesti ja kuinka sitä on mahdollista kehittää, unohtamatta olemassa olevien asiakkuuksien hallintaa.
Johtopäätöksenä opinnäytetyön tekijä on todennut nykyisten asiakkaiden tyytyväisyyden ja korkean suositteluasteen olevan tärkein asia uusasiakashankinnassa. Asiakkaiden tuntemisen ja säännöllisen yhteydenpidon merkitys on tärkeää. Olemalla mukana yhteistyökumppaneiden kanssa erilaisissa tilaisuuksissa ja järjestämällä niitä eri asiakassegmenteille vahvistetaan markkinaosuutta alueellisesti.
Erillisenä liitteenä on toimeksiantajalle jäävä ei-julkinen osa toimenpide-ehdotuksista. Niitä laadittaessa oli käytettävissä asiakkaiden määrä ja ikäjakauma sekä aiemmin toteutetun asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset. Toimenpide-ehdotuksissa opinnäytetyön tekijä on käsitellyt kilpailutilannetta, tehnyt SWOT-analyysin, ehdottanut markkinointiviestintäkeinoja sekä ideoinut erilaisia tapahtumia uusille ja nykyisille asiakkaille. Hän on tehnyt ehdotuksia myös nykyisen asiakkuudenhallinnan kehittämiseen ja järjestelmien tehokkaampaan hyödyntämiseen liittyen.