Ouhoi! Merta näkyvissä? : Selvitystyö Ouhoi! Merifestivaalista 2015
Jämsén, Janita (2016)
Jämsén, Janita
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214737
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää, keitä olivat Ouhoi! Merifestivaalin tekijät ja kävijät vuonna 2015. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, miten festivaali onnistui ensimmäisenä vuotenaan ja miten sitä voitaisiin kehittää. Työssäni perehdytään siihen, miten merellisyys tulee esille Oulussa ja miten sitä voitaisiin kehittää tapahtumien avulla.
Aiheeni linkittyy työhöni Oulun kaupungin Ouhoi! Merifestivaalin tuottajana ja se perustuu kesällä 2015 tekemääni produktioon, joka oli kyselytutkimus tuottamalleni festivaalille. Keväällä 2015 sain kuulla, että Oulun kaupungin järjestämä tapahtuma Toppilan Meripäivät tulee muuttumaan tai se lakkautetaan, koska tapahtuma-alue oli myyty. Sain työkseni suunnitella ja toteuttaa uuden meritapahtuman menetetyn tilalle. Lopputulemaksi tuli Ouhoi! Merifestivaali, joka järjestettiin ensimmäistä kertaa 13.6.2015 Oulun Kiikelin saaressa ja Kauppatorilla. Koska tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa, tuntui luontevalta kysyä tekijöiden ja kävijöiden mielipiteitä uudesta festivaalista ja yhdistää opinnäytetyöni ja tietämykseni oululaisista meritapahtumista toisiinsa.
Tutkin aihettani tekemällä kaksi erilaista kyselytutkimusta: tapahtuman kävijöille ja tekijöille. Kyselyt toteutettiin ZEF-arviointikoneella. Tekijöille suunnattu kysely toimitettiin sähköpostitse 37 mukana olleelle organisaatiolle, joista 19 vastasi. Kävijäkyselyyn saatiin 142 vastausta.
Opinnäytetyössäni avaan Oulun merellistä historiaa: Miksi Oulua pidetään merikaupunkina? Millaisia merellisiä projekteja on ollut, miten merellisyys on näkynyt erilaisissa strategioissa ja minkälaisia merellisiä tapahtumia on Suomessa ja Oulussa ollut? Selvitystyön tulokset olen koonnut vastaajaryhmien mukaan tiivistäen.
Kyselytutkimuksessa selvisi, että kyselyyn vastanneista kävijöistä 95 prosenttia tulisi tapahtumaan ensi vuonna. Yhteistyöorganisaatioista 89 prosenttia on kiinnostunut tekemään ohjelmaa myös ensi vuoden tapahtumaan. Täten voidaan päätellä, että Ouhoi! Merifestivaali onnistui ensimmäisenä vuotenaan. Kävijäkyselyn vastausten perusteella loin tapahtumalle neljä erilaista kävijäprofiilia. Vapaa palaute -osioiden ”Miten Oulun merellisyyttä tulisi kehittää?” ja ” Mitä kehuttavaa tai kehitettävää Ouhoi! Merifestivaaleissa oli?” vastauksista olen kerännyt tapahtumakehittämiseen liittyvät ideat ja pohtinut, miten Oulun kaupunki voisi hyödyntää niitä.
Selvitystyön tuloksia voidaan pitää ainutlaatuisina. Tämä johtuen siitä, ettei samankaltaista tutkimustyötä ole tehty Oulun kaupungin merellisille tapahtumille aiemmin, vaikka siihen olisi ollut mahdollisuus.
Aiheeni linkittyy työhöni Oulun kaupungin Ouhoi! Merifestivaalin tuottajana ja se perustuu kesällä 2015 tekemääni produktioon, joka oli kyselytutkimus tuottamalleni festivaalille. Keväällä 2015 sain kuulla, että Oulun kaupungin järjestämä tapahtuma Toppilan Meripäivät tulee muuttumaan tai se lakkautetaan, koska tapahtuma-alue oli myyty. Sain työkseni suunnitella ja toteuttaa uuden meritapahtuman menetetyn tilalle. Lopputulemaksi tuli Ouhoi! Merifestivaali, joka järjestettiin ensimmäistä kertaa 13.6.2015 Oulun Kiikelin saaressa ja Kauppatorilla. Koska tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa, tuntui luontevalta kysyä tekijöiden ja kävijöiden mielipiteitä uudesta festivaalista ja yhdistää opinnäytetyöni ja tietämykseni oululaisista meritapahtumista toisiinsa.
Tutkin aihettani tekemällä kaksi erilaista kyselytutkimusta: tapahtuman kävijöille ja tekijöille. Kyselyt toteutettiin ZEF-arviointikoneella. Tekijöille suunnattu kysely toimitettiin sähköpostitse 37 mukana olleelle organisaatiolle, joista 19 vastasi. Kävijäkyselyyn saatiin 142 vastausta.
Opinnäytetyössäni avaan Oulun merellistä historiaa: Miksi Oulua pidetään merikaupunkina? Millaisia merellisiä projekteja on ollut, miten merellisyys on näkynyt erilaisissa strategioissa ja minkälaisia merellisiä tapahtumia on Suomessa ja Oulussa ollut? Selvitystyön tulokset olen koonnut vastaajaryhmien mukaan tiivistäen.
Kyselytutkimuksessa selvisi, että kyselyyn vastanneista kävijöistä 95 prosenttia tulisi tapahtumaan ensi vuonna. Yhteistyöorganisaatioista 89 prosenttia on kiinnostunut tekemään ohjelmaa myös ensi vuoden tapahtumaan. Täten voidaan päätellä, että Ouhoi! Merifestivaali onnistui ensimmäisenä vuotenaan. Kävijäkyselyn vastausten perusteella loin tapahtumalle neljä erilaista kävijäprofiilia. Vapaa palaute -osioiden ”Miten Oulun merellisyyttä tulisi kehittää?” ja ” Mitä kehuttavaa tai kehitettävää Ouhoi! Merifestivaaleissa oli?” vastauksista olen kerännyt tapahtumakehittämiseen liittyvät ideat ja pohtinut, miten Oulun kaupunki voisi hyödyntää niitä.
Selvitystyön tuloksia voidaan pitää ainutlaatuisina. Tämä johtuen siitä, ettei samankaltaista tutkimustyötä ole tehty Oulun kaupungin merellisille tapahtumille aiemmin, vaikka siihen olisi ollut mahdollisuus.