Ostolaskun kierrätysprosessin tehostaminen : Minimani Yhtiöt Oy
Mäkynen, Paula (2016)
Mäkynen, Paula
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204646
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli käsitellä Minimani Yhtiöt Oy:n ostolaskun kierrätysprosessin kulkua sekä siihen liittyviä hidasteita ja ongelmakohtia. Lisäksi tarkoituksena oli tutustua Minimanin myymälän toimintamalliin tavaran tilaamisen ja hyllytyksen kanssa. Tarkoituksena oli lähteä kehittämään uudenlaisia ratkaisuja ja toimintamalleja prosessin hidasteiden ja ongelmakohtien tilalle.
Teoriaosuudessa käsitellään ostolaskun kierrätysprosessia sekä siihen liittyviä vaiheita yleisellä tasolla. Käsiteltäviä asioita ovat ostolaskujen skannaus ja tiliöinti sekä laskujen kierrätys laskuntarkastajilla. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään perinteisiä ja sähköisiä ostolaskuja sekä niiden välisiä eroja. Lopuksi tutustutaan Minimanin myymälän puolen toimintamalliin.
Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa ostolaskun kierrätysprosessiin liittyviä hidasteita ja ongelmakohtia kellottamalla prosessia viikon ajalta. Erikseen kellotettiin ongelmien selvittelyyn käytetyt ajat ja kirjattiin ylös ongelmien syyt. Tulosten sekä kerätyn aineiston perusteella käsiteltiin näitä ostolaskun kierrätysprosessin hidasteita ja ongelmakohtia sekä kehiteltiin niille uudenlaisia toimintamalleja.
Teoriaosuudessa käsitellään ostolaskun kierrätysprosessia sekä siihen liittyviä vaiheita yleisellä tasolla. Käsiteltäviä asioita ovat ostolaskujen skannaus ja tiliöinti sekä laskujen kierrätys laskuntarkastajilla. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään perinteisiä ja sähköisiä ostolaskuja sekä niiden välisiä eroja. Lopuksi tutustutaan Minimanin myymälän puolen toimintamalliin.
Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa ostolaskun kierrätysprosessiin liittyviä hidasteita ja ongelmakohtia kellottamalla prosessia viikon ajalta. Erikseen kellotettiin ongelmien selvittelyyn käytetyt ajat ja kirjattiin ylös ongelmien syyt. Tulosten sekä kerätyn aineiston perusteella käsiteltiin näitä ostolaskun kierrätysprosessin hidasteita ja ongelmakohtia sekä kehiteltiin niille uudenlaisia toimintamalleja.