Nähdään somessa! : sosiaalisen median hyödyntäminen yksityisten optikkoliikkeiden markkinoinnissa
Grassia, Rosa; Jokinen, Jenni; Ruohonen, Rasmus (2016)
Grassia, Rosa
Jokinen, Jenni
Ruohonen, Rasmus
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204638
Tiivistelmä
Sosiaalinen media eli some on potentiaalinen kanava yksityisille yrittäjille mainostaa oman liikkeen palvelua ja parantaa markkinointia. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten yksityiset optikkoliikkeet hyödyntävät somea markkinoinnissaan. Työssä tuodaan esille sosiaalisen median käyttämisen hyötyjä ja haittoja optikkoliikkeiden kokemusten perusteella. Tarkoituksena on antaa optisen alan yrittäjille neuvoja some-palveluiden käytön aloittamisessa.
Teoriaosassa kerrotaan sosiaalisesta mediasta ja markkinoimisesta sekä selvitetään miten optisella alalla hyödynnetään sosiaalista mediaa. Opinnäytetyössä käytetään kvalitatiivisia eli laadullisia menetelmiä tutkimuksen apuna. Työtä varten tehdään teemahaastattelu neljälle eri yksityiselle optikkoliikkeelle, jotka jaetaan kahteen eri ryhmään: sosiaalista mediaa käyttävät liikkeet ja liikkeet, jotka eivät käytä sosiaalista mediaa. Haastattelumenetelmän lisäksi käytetään havainnointia, jonka avulla tarkastellaan yrityksen some-käyttäytymistä selailemalla eri internetsivuja ja kanavia. Aineiston analyysin pohjalta annetaan neuvoja sosiaalisen median käytöstä.
Tutkimustuloksissa tuodaan esille, miten yritykset käyttävät sosiaalista mediaa hyödykseen, millaisia mielikuvia somesta on ja minkälaisia haasteita se tuo. Työssä selviää, että some on helppo ja hyödyllinen tapa yksityisille optikkoliikkeille markkinoida yritystään. Tuloksien perusteella luodaan ymmärrystä, miksi somen käyttö kannattaa ja annetaan neuvoja perustuen haastattelujen tuloksiin. Lopputuloksena on kymmenen neuvoa yksityisille optikkoliikkeille sosiaalisen median käyttämisestä.
Sosiaalinen media on yksityisten liikkeiden mahdollisuus saada näkyvyyttä. Opinnäytetyö rohkaisee yrityksiä aloittamaan sosiaalisen median käytön. Näin yksityisten optikkoliikkeiden markkinointi nousee kehittyneemmäksi ja näkyvämmäksi ketjuliikkeiden rinnalla.
Teoriaosassa kerrotaan sosiaalisesta mediasta ja markkinoimisesta sekä selvitetään miten optisella alalla hyödynnetään sosiaalista mediaa. Opinnäytetyössä käytetään kvalitatiivisia eli laadullisia menetelmiä tutkimuksen apuna. Työtä varten tehdään teemahaastattelu neljälle eri yksityiselle optikkoliikkeelle, jotka jaetaan kahteen eri ryhmään: sosiaalista mediaa käyttävät liikkeet ja liikkeet, jotka eivät käytä sosiaalista mediaa. Haastattelumenetelmän lisäksi käytetään havainnointia, jonka avulla tarkastellaan yrityksen some-käyttäytymistä selailemalla eri internetsivuja ja kanavia. Aineiston analyysin pohjalta annetaan neuvoja sosiaalisen median käytöstä.
Tutkimustuloksissa tuodaan esille, miten yritykset käyttävät sosiaalista mediaa hyödykseen, millaisia mielikuvia somesta on ja minkälaisia haasteita se tuo. Työssä selviää, että some on helppo ja hyödyllinen tapa yksityisille optikkoliikkeille markkinoida yritystään. Tuloksien perusteella luodaan ymmärrystä, miksi somen käyttö kannattaa ja annetaan neuvoja perustuen haastattelujen tuloksiin. Lopputuloksena on kymmenen neuvoa yksityisille optikkoliikkeille sosiaalisen median käyttämisestä.
Sosiaalinen media on yksityisten liikkeiden mahdollisuus saada näkyvyyttä. Opinnäytetyö rohkaisee yrityksiä aloittamaan sosiaalisen median käytön. Näin yksityisten optikkoliikkeiden markkinointi nousee kehittyneemmäksi ja näkyvämmäksi ketjuliikkeiden rinnalla.