Markkinointiviestintäsuunnitelman pohja : Rovaniemen Kuninkuusravit 2018
Sainio, Katri; Sainio, Katri (2016)
Sainio, Katri
Sainio, Katri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204632
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelman pohja Rovaniemen Kuninkuusraveihin 2018. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Rovaniemen Ravirata Oy:n nykytilaa sekä tuleviin, vuoden 2018 Kuninkuusraveihin määritettyjä tavoitteita ja kohderyhmiä. Kuninkuusravit on vuosittain järjestettävä, pitkät perinteet omaava hevosurheilutapahtuma. Vuonna 2018 Kuninkuusravit isännöi Rovaniemi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrottiin markkinointiviestinnän suunnitteluprosessista ja markkinointiviestintäkeinoista. Opinnäytetyö oli tutkimusotteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusongelma oli yrityksen nykytilan sekä Kuninkuusravien 2018 kohderyhmien ja tavoitteiden selvittäminen. Tietoa kerättiin teemahaastatteluilla ja lähdekirjallisuudesta. Tutkimuksen teemat johdettiin tutkimuskysymysten perusteella. Haastattelut analysoitiin teemoittelutekniikan avulla.
Työn tuloksena saatiin tietoa yrityksen nykytilasta, vahvuuksista, heikkouksista, mahdollisuuksista ja uhista, jonka koonnin perusteella yritys voi hahmottaa missä se on nyt ja mihin se haluaa toiminnallaan tähdätä. Yrityksen nykytilaa koskevan tiedon perusteella Kuninkuusraveihin 2018 voidaan lähteä suunnittelemaan markkinointiviestinnällisiä tavoitteita ja tarkentamaan kohderyhmäpäätöksiä.
Työn toimeksiantaja voi hyödyntää markkinointiviestintäsuunnitelman pohjaa suunnitellessaan Kuninkuusravien 2018 markkinointiviestintää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrottiin markkinointiviestinnän suunnitteluprosessista ja markkinointiviestintäkeinoista. Opinnäytetyö oli tutkimusotteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusongelma oli yrityksen nykytilan sekä Kuninkuusravien 2018 kohderyhmien ja tavoitteiden selvittäminen. Tietoa kerättiin teemahaastatteluilla ja lähdekirjallisuudesta. Tutkimuksen teemat johdettiin tutkimuskysymysten perusteella. Haastattelut analysoitiin teemoittelutekniikan avulla.
Työn tuloksena saatiin tietoa yrityksen nykytilasta, vahvuuksista, heikkouksista, mahdollisuuksista ja uhista, jonka koonnin perusteella yritys voi hahmottaa missä se on nyt ja mihin se haluaa toiminnallaan tähdätä. Yrityksen nykytilaa koskevan tiedon perusteella Kuninkuusraveihin 2018 voidaan lähteä suunnittelemaan markkinointiviestinnällisiä tavoitteita ja tarkentamaan kohderyhmäpäätöksiä.
Työn toimeksiantaja voi hyödyntää markkinointiviestintäsuunnitelman pohjaa suunnitellessaan Kuninkuusravien 2018 markkinointiviestintää.