Automatisoidun myyntikonseptin esiselvitys Case Neste Oil Voltera automaatti
Rytkönen, Heikki (2016)
Rytkönen, Heikki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604204621
Tiivistelmä
Autoilua palvelevassa jakelutoiminnassa on viimeisen kymmenen vuoden aikana siirrytty kohti automatisoitua polttonesteen jakelua. Ihmisen tuottaman palvelun merkitys on vähentynyt, asiakkaat valitsevat mieluummin automaatilla tuotetun palvelun halvemman hinnan takia.
Tämän työn tarkoituksena on selvittää automatisoidun lasinpesunestemyynnin aloittamiseen liittyviä tekijöitä. Esiselvityksen tavoitteena on, että esiselvityksessä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa automatisoidun lasinpesunestemyyntikonsepti sijoittamista pääkaupunkiseudulle.
Esiselvityksen kohderyhmän muodostivat kaikki vuonna 2014 Neste verkostoon kuuluvat pää-kaupunkiseudun (Espoo, Vantaa ja Helsinki) Neste Oil automaattiasemat. Automaattiasemien määrä vuonna 2014 oli 37 kappaletta (N= 37). Esiselvityksen ensimmäisen vaiheen jälkeen tehtiin tarkempi tarkastelu havainnointimenetelmällä seitsemälle liikepaikalle (n =7).
Opinnäytetyön aineiston analysointi on ollut monipuolista. Menetelminä olivat työpöytätutkimus, joka sisältää teknisten kuvien havainnointia ja business case laskelmat, laitetarjousten vertailua sekä laiteratkaisujen eroavaisuuksia. Esiselvityksen ensimmäisen selvitysvaiheen jälkeen aineistoa kerättiin liikepaikoilla paikanpäällä havainnoimalla, sekä kyselyn avulla haastattelemalla liikepaikkojen vastuuhenkilöitä liikepaikkojen soveltuvuudesta aloittaa Neste Voltera lasinpesunesteen myynti automaatista.
Esiselvityksen tulosten mukaan automatisoitua myyntikonseptia suunniteltaessa on erittäin tärkeää huomioida useita tekijöitä mm. mikä laiteratkaisu sopii parhaiten kylmäasemalle. Opinnäytetyössä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää Neste Oil Express ja automaattiasemaverkoston asiakaslähtöisyyttä kehitettäessä. Lisäksi esiselvityksen tuloksena löydettiin pääkaupunkiseudulta kohteita, joissa Volteran automaattijakelun aloittaminen onnistuu kustannustehokkaasti ja asiakasystävällisesti.
Avainsanat: Itsepalvelu, automaatio, asiakastyytyväisyys, automaatti
Tämän työn tarkoituksena on selvittää automatisoidun lasinpesunestemyynnin aloittamiseen liittyviä tekijöitä. Esiselvityksen tavoitteena on, että esiselvityksessä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa automatisoidun lasinpesunestemyyntikonsepti sijoittamista pääkaupunkiseudulle.
Esiselvityksen kohderyhmän muodostivat kaikki vuonna 2014 Neste verkostoon kuuluvat pää-kaupunkiseudun (Espoo, Vantaa ja Helsinki) Neste Oil automaattiasemat. Automaattiasemien määrä vuonna 2014 oli 37 kappaletta (N= 37). Esiselvityksen ensimmäisen vaiheen jälkeen tehtiin tarkempi tarkastelu havainnointimenetelmällä seitsemälle liikepaikalle (n =7).
Opinnäytetyön aineiston analysointi on ollut monipuolista. Menetelminä olivat työpöytätutkimus, joka sisältää teknisten kuvien havainnointia ja business case laskelmat, laitetarjousten vertailua sekä laiteratkaisujen eroavaisuuksia. Esiselvityksen ensimmäisen selvitysvaiheen jälkeen aineistoa kerättiin liikepaikoilla paikanpäällä havainnoimalla, sekä kyselyn avulla haastattelemalla liikepaikkojen vastuuhenkilöitä liikepaikkojen soveltuvuudesta aloittaa Neste Voltera lasinpesunesteen myynti automaatista.
Esiselvityksen tulosten mukaan automatisoitua myyntikonseptia suunniteltaessa on erittäin tärkeää huomioida useita tekijöitä mm. mikä laiteratkaisu sopii parhaiten kylmäasemalle. Opinnäytetyössä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää Neste Oil Express ja automaattiasemaverkoston asiakaslähtöisyyttä kehitettäessä. Lisäksi esiselvityksen tuloksena löydettiin pääkaupunkiseudulta kohteita, joissa Volteran automaattijakelun aloittaminen onnistuu kustannustehokkaasti ja asiakasystävällisesti.
Avainsanat: Itsepalvelu, automaatio, asiakastyytyväisyys, automaatti