TOIMINTOLASKENNAN KEHITTÄMINEN : Case kotityöpalvelu
Kääriäinen, Annukka (2016)
Kääriäinen, Annukka
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604184498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604184498
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on rakentaa kustannuslaskentamalli kohdeyritykselle. Kustan-nuslaskentamalli vastaa kysymykseen, mistä asiakkaan palvelusta maksama tuntihinta koostuu. Kustannuslaskentamalli toteutettiin toimintolaskentana. Toimintolaskenta valikoitui työmuodoksi sen vuoksi, koska se soveltuu kustannuslaskennan muodoista parhaiten palveluorganisaatioiden kustannuslaskentaan. Kohdeyrityksellä ei ole ollut aiemmin käytössään varsinaista kustannus-laskentamallia. Tähän epäkohtaan haluttiin puuttua, koska yrityksen myynnin kasvu on ollut huo-mattavaa viimeisen vuoden ajan.
Opinnäytetyö on toiminnallinen case-tutkimus. Työ muodostuu teoriaosuudesta ja sen lopputu-loksena syntyvästä laskentamallista. Teoreettinen tietopohja muodostui alan kirjallisuudesta ja kirjoittajan kokemuksesta alan yritystoiminnasta.
Alussa kartoitettiin kohdeyrityksen toiminnot läpikotaisin. Näihin tietoihin perustuu se, että loppu-tuloksena syntyvä kustannuslaskennan malli vastaa kohde yrityksen tarpeita.
Työn teoriaosuudessa käsitellään tiivistäen perinteistä kustannuslaskentaa. Koska työn lopputu-loksena on asiakaskohtainen tuntihinta, asiakaskannattavuutta käsitellään oman lukunsa verran. Toimintolaskentaa käsiteltiin perusteellisemmin omissa luvuissaan. liikkeelle lähdettiin toiminto-jen, resurssien ja kustannusten kartoittamisesta. Sitten kulut kohdistettiin ensin resursseille, sen jälkeen resursseilta toiminnoille. Lopuksi kulut kohdistettiin toiminnoilta laskentakohteelle.
Lopputuloksena kohdeyritykselle syntyy helppokäyttöinen Excel-pohjainen kustannuslaskennan malli. Tämän mallin avulla asiakashinnoittelun kannattavuutta on helpompi seurata. Työn ohessa huomattiin muitakin kehittämiskohteita kustannuslaskennan tulevaisuutta silmällä pitäen.
Opinnäytetyö on merkityksellinen case – yritykselle, mutta lopputulos on monistettavissa alan muihin yrityksiin. Alalle on ominaista, että yritykset ovat pieniä ja omistajat työskentelevät opera-tiivisissa tehtävissä. Kustannuslaskenta nähdään alalla haastavana.
Opinnäytetyö on toiminnallinen case-tutkimus. Työ muodostuu teoriaosuudesta ja sen lopputu-loksena syntyvästä laskentamallista. Teoreettinen tietopohja muodostui alan kirjallisuudesta ja kirjoittajan kokemuksesta alan yritystoiminnasta.
Alussa kartoitettiin kohdeyrityksen toiminnot läpikotaisin. Näihin tietoihin perustuu se, että loppu-tuloksena syntyvä kustannuslaskennan malli vastaa kohde yrityksen tarpeita.
Työn teoriaosuudessa käsitellään tiivistäen perinteistä kustannuslaskentaa. Koska työn lopputu-loksena on asiakaskohtainen tuntihinta, asiakaskannattavuutta käsitellään oman lukunsa verran. Toimintolaskentaa käsiteltiin perusteellisemmin omissa luvuissaan. liikkeelle lähdettiin toiminto-jen, resurssien ja kustannusten kartoittamisesta. Sitten kulut kohdistettiin ensin resursseille, sen jälkeen resursseilta toiminnoille. Lopuksi kulut kohdistettiin toiminnoilta laskentakohteelle.
Lopputuloksena kohdeyritykselle syntyy helppokäyttöinen Excel-pohjainen kustannuslaskennan malli. Tämän mallin avulla asiakashinnoittelun kannattavuutta on helpompi seurata. Työn ohessa huomattiin muitakin kehittämiskohteita kustannuslaskennan tulevaisuutta silmällä pitäen.
Opinnäytetyö on merkityksellinen case – yritykselle, mutta lopputulos on monistettavissa alan muihin yrityksiin. Alalle on ominaista, että yritykset ovat pieniä ja omistajat työskentelevät opera-tiivisissa tehtävissä. Kustannuslaskenta nähdään alalla haastavana.