Yritysblogin tuotantoprosessi : Case: Suomen Digimarkkinointi Oy
Parri, Janne (2016)
Parri, Janne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604184474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604184474
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin Suomen Digimarkkinointi Oy:n yritysblogin tuotantoprosessia ja siihen liittyviä tavoitteita. Tutkimusongelmana oli blogin tuotannon suunnitelmallisuu-den puute, mikä aiheutti hallitsemattoman kokonaisuuden ja kirjoitustyön kasaantumi-sen julkaisupäivälle. Tavoitteena oli luoda prosessikuvaus, joka ottaa huomioon blogin tavoitteet markkinointikanavana ja kirjoittajien näkemykset sisällöntuottajina.
Tutkimusote oli laadullinen, jotta syvällinen ymmärrys ilmiöstä ja kirjoittajien näkemyk-sestä saavutettaisiin. Aineiston keräämisessä käytettiin teemahaastattelua, jonka haas-tattelurunko rakennettiin tietoperustan avulla. Aineistolle toteutettiin teorialähtöinen sisällön analyysi, koska tavoitteena oli ymmärtää haastateltavien näkemys blogin tavoit-teista ja prosessin vaiheista.
Tutkimuksen tulokset esiteltiin sanallisesti. Merkittävimmäksi epäkohdaksi bloggauspro-sessissa havaittiin aiheen valinnan ja kirjoitustyön ennakoimattomuus. Lisäksi huomattiin, että entiset käytänteet eivät olleet periytyneet uusille kirjoittajille. Tutkimuksen mukaan johtoasemassa oleilla henkilöillä oli selkeämpi näkemys blogin tarkoituksesta ja koko markkinoinnin suunnasta. Tämän takia yrityksen markkinointia onkin hyvä käydä läpi henkilökunnan koulutuksissa.
Tulosten perusteella määritettiin selkeät tavoitteet yrityksen blogin kirjoittamiselle ja luotiin prosessikuvaus. Määrittelyn tarkoituksena oli selkeyttää eri tavoitteiden suhdetta toisiinsa. Prosessin luonnissa tukeuduttiin merkittävästi teorian osoittamaan prosessimal-liin, jota muokattiin kirjoittajien näkemysten perusteella. Jatkotutkimuksissa voidaan tarkastella prosessin tehokkuutta ja blogimarkkinoinnin tuloksellisuutta yleisesti Suomes-sa.
Tutkimusote oli laadullinen, jotta syvällinen ymmärrys ilmiöstä ja kirjoittajien näkemyk-sestä saavutettaisiin. Aineiston keräämisessä käytettiin teemahaastattelua, jonka haas-tattelurunko rakennettiin tietoperustan avulla. Aineistolle toteutettiin teorialähtöinen sisällön analyysi, koska tavoitteena oli ymmärtää haastateltavien näkemys blogin tavoit-teista ja prosessin vaiheista.
Tutkimuksen tulokset esiteltiin sanallisesti. Merkittävimmäksi epäkohdaksi bloggauspro-sessissa havaittiin aiheen valinnan ja kirjoitustyön ennakoimattomuus. Lisäksi huomattiin, että entiset käytänteet eivät olleet periytyneet uusille kirjoittajille. Tutkimuksen mukaan johtoasemassa oleilla henkilöillä oli selkeämpi näkemys blogin tarkoituksesta ja koko markkinoinnin suunnasta. Tämän takia yrityksen markkinointia onkin hyvä käydä läpi henkilökunnan koulutuksissa.
Tulosten perusteella määritettiin selkeät tavoitteet yrityksen blogin kirjoittamiselle ja luotiin prosessikuvaus. Määrittelyn tarkoituksena oli selkeyttää eri tavoitteiden suhdetta toisiinsa. Prosessin luonnissa tukeuduttiin merkittävästi teorian osoittamaan prosessimal-liin, jota muokattiin kirjoittajien näkemysten perusteella. Jatkotutkimuksissa voidaan tarkastella prosessin tehokkuutta ja blogimarkkinoinnin tuloksellisuutta yleisesti Suomes-sa.