Opasvihko työnantajille nuoren työntekijän perehdyttämiseen
Nyyssönen, Elise (2016)
Nyyssönen, Elise
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604144388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604144388
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Bestis – tukea työllistymiseen -hankkeelle opasvihko työnantajille, jotka työssään perehdyttävät nuoria työntekijöitä. Oppaan tarkoituksena on auttaa perehdyttäjiä ja lähiesimiehiä omassa työssään ymmärtämään nuoren toimintaa ja antamaan vinkkejä vaikeisiin työsuhdetilanteisiin. Perehdyttämiseen tarkoitetulla oppaalla pyritään tasalaatuisempaan perehdytykseen erityisesti pienissä ja keskisuurissa yrityksissä ja yhteisöissä.
Opas koostuu perehdyttämisestä, hyvän perehdyttäjän ominaisuuksista, nuoren työntekijän erityispiirteistä, nuoria koskevista työehdoista sekä ongelmatilanteista. Oppaassa annetaan lisäksi käytännön vinkkejä ja kerrotaan kesätyösetelistä.
Työn teoriaosuus keskittyy taustoittamaan oppaan käsitteitä ja teoriaa oppaan taustalla. Tärkeitä osa-alueita ovat perehdyttäminen ja sukupolvien työelämässä suoriutuminen. Perehdyttämisessä esitellään taustat, hyödyt ja ongelmat, perehdyttämisen suunnittelu sekä seuranta ja arviointi. Lisäksi käsitellään nuoren perehdytettävän erityispiirteitä ja perehdyttäjän tärkeitä ominaisuuksia. Työelämässä suoriutumiseen on kytketty työelämätaidot, Y- ja Z-sukupolvet työelämässä, vaikeat työsuhdetilanteet, esimiestaidot sekä nuoria työntekijöitä koskeva työlainsäädäntö sekä palkkausasiat.
Lähteet koostuvat pääosin teoksista, raporteista sekä verkkosivustoista. Opinnäytetyön tueksi toimeksiantaja toimitti lisäksi kesätyönantajille kesällä 2015 tehdyn kyselyn tulokset, joita käytettiin oppaan sisällön rakentamisessa. Kyselyn tuloksissa tuli ilmi, että monipuolisia perehdyttämisen välineitä jo käytetään. Lisäksi työnantajilla oli toiveita ennen työskentelyä tehtävästä työelämätaitokoulutuksesta.
Perehdyttämisopas luotiin edellä mainitun teoriaosuuden ja kyselyn vastauksissa esiinnousseiden asioiden pohjalta. Lisäksi työssä käytettiin omasta kokemuksesta nuorten kanssa toimimisesta esiinnousseita ajatuksia.
Opinnäytetyön lopussa esitellään prosessin kulku, perehdyttämisoppaan onnistuminen ja oman toiminnan arviointi. Viimeiseksi käsitellään johtopäätöksiä sekä kysymyksiä, joita nousi esiin opinnäytetyön tekemisen aikana. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus, lopullinen opas, on erillisenä julkaisuna Theseuksessa. Tämän opinnäytetyön liitteenä on viimeinen julkaisematon versio.
Opas koostuu perehdyttämisestä, hyvän perehdyttäjän ominaisuuksista, nuoren työntekijän erityispiirteistä, nuoria koskevista työehdoista sekä ongelmatilanteista. Oppaassa annetaan lisäksi käytännön vinkkejä ja kerrotaan kesätyösetelistä.
Työn teoriaosuus keskittyy taustoittamaan oppaan käsitteitä ja teoriaa oppaan taustalla. Tärkeitä osa-alueita ovat perehdyttäminen ja sukupolvien työelämässä suoriutuminen. Perehdyttämisessä esitellään taustat, hyödyt ja ongelmat, perehdyttämisen suunnittelu sekä seuranta ja arviointi. Lisäksi käsitellään nuoren perehdytettävän erityispiirteitä ja perehdyttäjän tärkeitä ominaisuuksia. Työelämässä suoriutumiseen on kytketty työelämätaidot, Y- ja Z-sukupolvet työelämässä, vaikeat työsuhdetilanteet, esimiestaidot sekä nuoria työntekijöitä koskeva työlainsäädäntö sekä palkkausasiat.
Lähteet koostuvat pääosin teoksista, raporteista sekä verkkosivustoista. Opinnäytetyön tueksi toimeksiantaja toimitti lisäksi kesätyönantajille kesällä 2015 tehdyn kyselyn tulokset, joita käytettiin oppaan sisällön rakentamisessa. Kyselyn tuloksissa tuli ilmi, että monipuolisia perehdyttämisen välineitä jo käytetään. Lisäksi työnantajilla oli toiveita ennen työskentelyä tehtävästä työelämätaitokoulutuksesta.
Perehdyttämisopas luotiin edellä mainitun teoriaosuuden ja kyselyn vastauksissa esiinnousseiden asioiden pohjalta. Lisäksi työssä käytettiin omasta kokemuksesta nuorten kanssa toimimisesta esiinnousseita ajatuksia.
Opinnäytetyön lopussa esitellään prosessin kulku, perehdyttämisoppaan onnistuminen ja oman toiminnan arviointi. Viimeiseksi käsitellään johtopäätöksiä sekä kysymyksiä, joita nousi esiin opinnäytetyön tekemisen aikana. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus, lopullinen opas, on erillisenä julkaisuna Theseuksessa. Tämän opinnäytetyön liitteenä on viimeinen julkaisematon versio.