Revolution pubin liikeidean kirkastaminen
Pitkänen, Karoliina (2016)
Pitkänen, Karoliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604144339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604144339
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana oli Revolution pub ja työ oli ajankohtainen, koska pubiin ei ole aiemmin tehty tutkimusta. Tutkimusongelmana oli liikeidean kirkastaminen, ja tutkimuksen tavoitteena oli kehittää ja uudistaa Revolution pubin liikeideaa. Tutkimuksella haluttiin tietoa asiakkaiden tyytyväisyydestä ja keinoja saada enemmän asiakkaita arki-iltaisin.
Tutkimuksessa käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusotetta ja havainnointia. Aineisto kerättiin tammikuussa 2016. Tutkimuksen perusjoukkona oli Revolution pubin asiakaskunta. Aineisto kerättiin kahdella erilaisella asiakaskyselyllä. Ensimmäinen kysely suoritettiin Revolution pubissa, ja siihen saatiin 116 vastausta. Toinen kysely suoritettiin ravintola Amarillossa, ja siihen saatiin 114 vastausta. Tutkimuksen otannaksi valittiin harkinnanvaraisen otannan ja ryväsotannan sekoitus. Strukturoitujen kysymyksien tuloksia analysoitiin SPSS-ohjelmassa ristiintaulukoimalla ja etsimällä merkitsevyyseroja t-testien avulla. Avoimien kysymyksien tulokset luokiteltiin teemoittain, ja tuloksia analysoitiin Webropolin Text Mining -ohjelmalla.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että kyselyn vastaajat olivat erittäin tyytyväisiä pubin tunnelmaan, asiakaspalveluun ja henkilökuntaan. Tyytymättömimpiä vastaajat olivat pubin hintatasoon. Vastaajien mielestä eniten kehitettävää oli pubin hintatasossa ja palvelun nopeudessa kiireisinä aikoina. Tutkimustuloksien perusteella livemusiikki sekä erilaiset tapahtumat ja ohjelmat houkuttelisivat asiakkaita pubiin myös arkisin. Tutkimustuloksien pohjalta Revolution pubille laadittiin SWOT-analyysi ja kilpailja-analyysi sekä toimintasuunnitelma syksylle 2016 arki-iltojen houkuttelevuuden lisäämiseksi. Jatkotutkimuksena vuosittainen asiakastyytyväisyystutkimus.
Tutkimuksessa käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusotetta ja havainnointia. Aineisto kerättiin tammikuussa 2016. Tutkimuksen perusjoukkona oli Revolution pubin asiakaskunta. Aineisto kerättiin kahdella erilaisella asiakaskyselyllä. Ensimmäinen kysely suoritettiin Revolution pubissa, ja siihen saatiin 116 vastausta. Toinen kysely suoritettiin ravintola Amarillossa, ja siihen saatiin 114 vastausta. Tutkimuksen otannaksi valittiin harkinnanvaraisen otannan ja ryväsotannan sekoitus. Strukturoitujen kysymyksien tuloksia analysoitiin SPSS-ohjelmassa ristiintaulukoimalla ja etsimällä merkitsevyyseroja t-testien avulla. Avoimien kysymyksien tulokset luokiteltiin teemoittain, ja tuloksia analysoitiin Webropolin Text Mining -ohjelmalla.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että kyselyn vastaajat olivat erittäin tyytyväisiä pubin tunnelmaan, asiakaspalveluun ja henkilökuntaan. Tyytymättömimpiä vastaajat olivat pubin hintatasoon. Vastaajien mielestä eniten kehitettävää oli pubin hintatasossa ja palvelun nopeudessa kiireisinä aikoina. Tutkimustuloksien perusteella livemusiikki sekä erilaiset tapahtumat ja ohjelmat houkuttelisivat asiakkaita pubiin myös arkisin. Tutkimustuloksien pohjalta Revolution pubille laadittiin SWOT-analyysi ja kilpailja-analyysi sekä toimintasuunnitelma syksylle 2016 arki-iltojen houkuttelevuuden lisäämiseksi. Jatkotutkimuksena vuosittainen asiakastyytyväisyystutkimus.