Viestinnän merkitys muutostilanteessa : Case: Prisma Seppälä
Pulliainen, Heidi (2016)
Pulliainen, Heidi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604134310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604134310
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko Prisma Seppälän henkilöstö saanut kaiken tarvittavan tiedon tulevasta suuresta muutoksesta ja onko viestintä tavoittanut koko henkilöstön. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin työyhteisössä tiedottamista ja sisäistä viestintää, viestinnän kanavia, muutosviestintää ja -johtamista.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Keskimaa, Prisma Seppälä. Tutkimus on hyvin ajan-kohtainen, sillä Seppälän Prisma on siirtymässä uusiin tiloihin huhtikuussa 2016 ja siksi tieto viestinnän onnistumisesta on johdolle tärkeää.
Tutkimusote oli kvantitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka toteutettiin Webropol-ohjelmistolla. Kyselylomake koostui pääasiassa strukturoiduista kysymyksistä sisältäen muutaman avoimen kysymyksen. Kysely lähetettiin yhteensä 190 henkilölle, ja siihen vastasivat Prisma Seppälän myyjätason henkilöstö sekä parturi-kampaamon työntekijät. Vastauksia tuli yhteensä 89 kpl. Vastausprosentiksi jäi 47 %.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että yrityksen sisäiseen viestintään ja tiedottamiseen oltiin pääosin tyytyväisiä. Tulosten perusteella enemmistö henkilöstöstä oli tyytyväinen nykyiseen viestintään, mutta kaikkien mielestä se ei kuitenkaan ole ollut riittävää eikä tulevasta muutoksesta ole tiedotettu tarpeeksi. Enemmistö oli myös valmis tulevaan muutokseen, ja koko henkilöstö odottaa kevättä ja muutosta innokkaasti. Uuden työympäristön ja uusien laitteiden odotetaan vaikuttavan työmotivaatioon positiivisesti.
Jatkotutkimusaiheena olisi hyvä selvittää, mihin suuntaan tilanne tiedottamisen ja viestinnän suhteen organisaatiossa on muuttunut/kehittynyt ja saatiinko muutos vietyä onnistuneesti alusta loppuun.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Keskimaa, Prisma Seppälä. Tutkimus on hyvin ajan-kohtainen, sillä Seppälän Prisma on siirtymässä uusiin tiloihin huhtikuussa 2016 ja siksi tieto viestinnän onnistumisesta on johdolle tärkeää.
Tutkimusote oli kvantitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka toteutettiin Webropol-ohjelmistolla. Kyselylomake koostui pääasiassa strukturoiduista kysymyksistä sisältäen muutaman avoimen kysymyksen. Kysely lähetettiin yhteensä 190 henkilölle, ja siihen vastasivat Prisma Seppälän myyjätason henkilöstö sekä parturi-kampaamon työntekijät. Vastauksia tuli yhteensä 89 kpl. Vastausprosentiksi jäi 47 %.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että yrityksen sisäiseen viestintään ja tiedottamiseen oltiin pääosin tyytyväisiä. Tulosten perusteella enemmistö henkilöstöstä oli tyytyväinen nykyiseen viestintään, mutta kaikkien mielestä se ei kuitenkaan ole ollut riittävää eikä tulevasta muutoksesta ole tiedotettu tarpeeksi. Enemmistö oli myös valmis tulevaan muutokseen, ja koko henkilöstö odottaa kevättä ja muutosta innokkaasti. Uuden työympäristön ja uusien laitteiden odotetaan vaikuttavan työmotivaatioon positiivisesti.
Jatkotutkimusaiheena olisi hyvä selvittää, mihin suuntaan tilanne tiedottamisen ja viestinnän suhteen organisaatiossa on muuttunut/kehittynyt ja saatiinko muutos vietyä onnistuneesti alusta loppuun.