Kannattajien mielikuvat urheiluseurastaan : Case: Kouvolan Pallonlyöjät
Karvinen, Kalle (2016)
Karvinen, Kalle
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604134295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604134295
Tiivistelmä
Kouvolan Pallonlyöjät ry:lle toimeksiantona tehdyn tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia mielikuvia seuraan ja sen ottelutapahtumaan liitetään, miten nämä mielikuvat vastaavat seuran asettamia omia imagollisia tavoitteita sekä mitkä tekijät vaikuttavat katsojien päätökseen osallistua Kouvolan Pallonlyöjien ottelutapahtumaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä kuvattiin imagon muodostumista, sen merkitystä ja vaikutuksia organisaation toimintaan sekä eroteltiin termi sen tärkeimmistä lähikäsitteistä brandi ja maine lähdeaineistoon perustuen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena syksyllä 2015. Mahdollisimman validin ja relevantin tutkimusnäytteen saamiseksi tutkimuksessa hyödynnettiin kyselylomaketta, johon oli linkitys Kouvolan Pallonlyöjien sosiaalisen median kanavissa. Kyseisen linkin kautta kysely oli kolmen viikon ajan täytettävissä ja mahdollisimman suuren näytteen saamiseksi seura arpoi palkinnon kyselyyn vastanneiden kesken.
Tutkimuksessa saadut tulokset osoittivat Kouvolan Pallonlyöjien imagon olevan hyvä, mutta ei kuitenkaan aivan varauksetta sen asettamia tavoitteita vastaava. Yleisimmät seuraan liitetyt adjektiivit olivat kunnianhimoinen, perinteitä kunnioittava ja kilpailukykyinen. Koska Kouvolan Pallonlyöjien ja sen ottelutapahtuman imago oli tutkimustulosten perusteella pääosin hyvä, voi seura hyödyntää tutkimustuloksia jatkamalla hyviä käytänteitä ja kehittämällä muutamia asioita edelleen.
Teoreettisessa viitekehyksessä kuvattiin imagon muodostumista, sen merkitystä ja vaikutuksia organisaation toimintaan sekä eroteltiin termi sen tärkeimmistä lähikäsitteistä brandi ja maine lähdeaineistoon perustuen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena syksyllä 2015. Mahdollisimman validin ja relevantin tutkimusnäytteen saamiseksi tutkimuksessa hyödynnettiin kyselylomaketta, johon oli linkitys Kouvolan Pallonlyöjien sosiaalisen median kanavissa. Kyseisen linkin kautta kysely oli kolmen viikon ajan täytettävissä ja mahdollisimman suuren näytteen saamiseksi seura arpoi palkinnon kyselyyn vastanneiden kesken.
Tutkimuksessa saadut tulokset osoittivat Kouvolan Pallonlyöjien imagon olevan hyvä, mutta ei kuitenkaan aivan varauksetta sen asettamia tavoitteita vastaava. Yleisimmät seuraan liitetyt adjektiivit olivat kunnianhimoinen, perinteitä kunnioittava ja kilpailukykyinen. Koska Kouvolan Pallonlyöjien ja sen ottelutapahtuman imago oli tutkimustulosten perusteella pääosin hyvä, voi seura hyödyntää tutkimustuloksia jatkamalla hyviä käytänteitä ja kehittämällä muutamia asioita edelleen.