Urheilutapahtuman kehittäminen kansainväliseksi tapahtumaksi : Case: Finlandia Marathon
Kauhanen, Anni (2016)
Kauhanen, Anni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604134294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604134294
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja siihen, miten Finlandia Marathon -tapahtumaa voitaisiin kehittää kansainvälisemmäksi tapahtumaksi. Tutkimuksen avulla tarkasteltiin erityisesti sitä, miksi juoksijat lähtevät ulkomaille maratontapahtumiin ja mitkä ovat heidän keskeisimpiä valintakriteerejään ulkomaisia maratontapahtumia valittaessa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin kotimaisten ja ulkomaisten maratontapahtumien merkittävimpiä eroja. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Jyväskylän Kenttäurheilijat, joka järjestää Finlandia Marathonia yhteistyössä Keski-Suomen Liikunnan kanssa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja siihen sisällytettiin kolme tutkimusosiota, joita olivat tapahtuman nykyisten kansainvälisten asiakkaiden tutkimus, tapahtuman potentiaalisten asiakkaiden tutkimus sekä asiantuntijahaastattelu. Tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja avointa kyselyä.
Tutkimustulosten perusteella tapahtuman nykyiset kansainväliset asiakkaat eivät kokeneet tulleensa huomioiduiksi tapahtuman järjestelyissä, eikä tapahtuma näyttäytynyt houkuttelevana kansainvälisten asiakkaiden silmin. Keskeisimpiä valintakriteerejä ulkomaisia maratontapahtumia valittaessa olivat tapahtuman suuri koko, oman urheiluseuran vetovoima sekä toimivat järjestelyt. Tutkimustulosten pohjalta tärkeimmiksi kehitysehdotuksiksi nousivat tapahtuman kasvattaminen kotimaassa, markkinointi ulkomaille, kansainvälisten asiakkaiden huomioiminen tapahtumassa, järjestelyjen tason ja laadun parantaminen sekä yhteistyö eri tahojen kesken.
Tuloksia voidaan hyödyntää Finlandia Marathonin kehittämisessä kansainvälisemmäksi tapahtumaksi. Jatkotutkimuksena voitaisiin tehdä tapahtumalle uusi markkinointisuunnitelma, jonka avulla tapahtuman kasvu ja kehittyminen voitaisiin saada alulle.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja siihen sisällytettiin kolme tutkimusosiota, joita olivat tapahtuman nykyisten kansainvälisten asiakkaiden tutkimus, tapahtuman potentiaalisten asiakkaiden tutkimus sekä asiantuntijahaastattelu. Tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja avointa kyselyä.
Tutkimustulosten perusteella tapahtuman nykyiset kansainväliset asiakkaat eivät kokeneet tulleensa huomioiduiksi tapahtuman järjestelyissä, eikä tapahtuma näyttäytynyt houkuttelevana kansainvälisten asiakkaiden silmin. Keskeisimpiä valintakriteerejä ulkomaisia maratontapahtumia valittaessa olivat tapahtuman suuri koko, oman urheiluseuran vetovoima sekä toimivat järjestelyt. Tutkimustulosten pohjalta tärkeimmiksi kehitysehdotuksiksi nousivat tapahtuman kasvattaminen kotimaassa, markkinointi ulkomaille, kansainvälisten asiakkaiden huomioiminen tapahtumassa, järjestelyjen tason ja laadun parantaminen sekä yhteistyö eri tahojen kesken.
Tuloksia voidaan hyödyntää Finlandia Marathonin kehittämisessä kansainvälisemmäksi tapahtumaksi. Jatkotutkimuksena voitaisiin tehdä tapahtumalle uusi markkinointisuunnitelma, jonka avulla tapahtuman kasvu ja kehittyminen voitaisiin saada alulle.