Myyjien käyttäytymisen, viestinnän ja ammattitaidon vaikutus asiakkaisiin
Laulainen, Aki (2015)
Laulainen, Aki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604134263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604134263
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tekijä valitsi tämän aiheen, koska on luonut uraa myyntialalla ja koki tutkimuksen mielenkiintoiseksi. Tutkimuksen suunnittelu alkoi keväällä 2015 ja opinnäytetyö palautettiin kokonaisuudessaan marraskuun lopussa. Tutkimus toteutettiin Lahdessa sijaitsevalle Nordic Simulators Oy:lle, jonka toimitusjohtaja Petteri Mäkelä koki aiheen olevan hyödyllinen myynnin kehittämiseksi. Tutkimuksen yhteistyökumppanina toimi myös J. Soikkeli Oy, joka antoi opinnäytetyön tekijälle luvan kerätä tutkimustietoa liiketiloissaan. Tämän opinnäytetyön tutkimustulokset välitettiin Nordic Simulators Oy:n lisäksi J. Soikkeli Oy:lle kiitoksena yhteistyöstä.
Ennen tutkimuksen toteuttamista opinnäytetyön tekijä luki yli 50 kirjaa, joilla kerättiin kattava tietoperusta oppinnäytetyön tekoa varten. Tietoperustan aiheet koskivat henkilökohtaista myyntityötä, viestintää vuorovaikutustilanteissa ja tutkimusmenetelmiä. Kirjojen materiaalia verrattiin lähdekritiikkiä käyttäen. Tietoperustan aiheet oli hyväksynyt opinnäytetyön ohjaajana toimiva Hyvinkään Laurean lehtori Pyry Airaksinen.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen tutkimus hyödyntäen kyselylomaketta tiedonkeruumenetelmänä. Käytännön toteutus alkoi syksyllä 2015 ja jatkui marraskuuhun asti. Opinnäytetyön tekijä keräsi vastauksia varmistaen samalla, että tutkimuksen reliabiliteetti ja validiteetti pysyivät hyvällä tasolla. Kun vastauksia oli kerätty suunniteltu määrä, tutkimustulokset kirjattiin excel -taulukkoon. Tulokset analysoitiin ja myynnin ammattilaisten näkökulmia yksityishenkilöiden näkökulmiin verrattiin. Tutkimustulokset löytyvät opinnäytetyön luvusta viisi.
Ennen tutkimuksen toteuttamista opinnäytetyön tekijä luki yli 50 kirjaa, joilla kerättiin kattava tietoperusta oppinnäytetyön tekoa varten. Tietoperustan aiheet koskivat henkilökohtaista myyntityötä, viestintää vuorovaikutustilanteissa ja tutkimusmenetelmiä. Kirjojen materiaalia verrattiin lähdekritiikkiä käyttäen. Tietoperustan aiheet oli hyväksynyt opinnäytetyön ohjaajana toimiva Hyvinkään Laurean lehtori Pyry Airaksinen.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvantitatiivinen tutkimus hyödyntäen kyselylomaketta tiedonkeruumenetelmänä. Käytännön toteutus alkoi syksyllä 2015 ja jatkui marraskuuhun asti. Opinnäytetyön tekijä keräsi vastauksia varmistaen samalla, että tutkimuksen reliabiliteetti ja validiteetti pysyivät hyvällä tasolla. Kun vastauksia oli kerätty suunniteltu määrä, tutkimustulokset kirjattiin excel -taulukkoon. Tulokset analysoitiin ja myynnin ammattilaisten näkökulmia yksityishenkilöiden näkökulmiin verrattiin. Tutkimustulokset löytyvät opinnäytetyön luvusta viisi.