Yhteistyö ja tuki päiväkodissa eroperheiden näkökulmasta
Mietala, Anniina; Sironen, Annemari (2016)
Mietala, Anniina
Sironen, Annemari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604124242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604124242
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin eroperheiden kokemuksia yhteistyöstä päivähoidon kanssa ja päivähoidon antamasta tuesta. Tavoitteena oli selvittää vanhempien näkökulmaa, miten yhteistyötä perheiden ja päivähoidon välillä voitaisiin kehittää sekä millaista tukea vanhemmat toivoisivat annettavan itselleen ja lapsilleen erotilanteessa ja sen jälkeen.
Tutkimusaihetta lähestyttiin kvalitatiivisesti. Tutkimusaineisto kerättiin puoliavoimella kyselylomakkeella, joka kohdistettiin avio- tai avoeron kohdanneille päiväkoti-ikäisten lasten perheille. Kyselylomakkeet toimitettiin kahdeksaan päiväkotiin. Vastauksia saatiin 31 kappaletta.
Tutkimuksen mukaan suurin osa vanhemmista oli tyytyväisiä yhteistyöhön. Useimmat vastaajista toivoivat molempien vanhempien tasavertaista huomiointia. Moni oli keskustellut henkilökunnan kanssa ja saanut ymmärrystä tilanteeseensa. Vanhemmat toivoivat varhaiskasvattajilta inhimillisyyttä, puolueettomuutta ja lapsen edun puolustamista. He toivoivat kannustamista, avointa keskustelua, kuulumisten kyselyä ja lisätuen tarpeen selvitystä.
Lapsia oli tuettu kuuntelemalla, keskustelemalla, vastaamalla heidän kysymyksiinsä ja empatian osoittamisella. Tällä tavoin vanhemmat myös toivoivat lapsiaan tuettavan päivähoidossa. Lapsille toivottiin tarjottavan syliä, aikaa ja läheisyyttä. Vastaajat arvostivat arjen pysyvyyttä ja turvallisia aikuisia lastensa ympärillä. Vanhemmat pitivät tärkeänä lastensa käytöksen ja erityisen tuen tarpeen arviointia.
Varhaiskasvattajien tulisi järjestää kohdennettuja kasvatuskeskusteluja lapsen ja koko perheen tueksi. Yhteistyössä tulisi huomioida molemmat vanhemmat. Lapsi tarvitsee päivähoidossa yksilöllistä huomiointia, kasvattajien läsnäoloa ja kuuntelua sekä arjen rutiineja.
Tutkimusaihetta lähestyttiin kvalitatiivisesti. Tutkimusaineisto kerättiin puoliavoimella kyselylomakkeella, joka kohdistettiin avio- tai avoeron kohdanneille päiväkoti-ikäisten lasten perheille. Kyselylomakkeet toimitettiin kahdeksaan päiväkotiin. Vastauksia saatiin 31 kappaletta.
Tutkimuksen mukaan suurin osa vanhemmista oli tyytyväisiä yhteistyöhön. Useimmat vastaajista toivoivat molempien vanhempien tasavertaista huomiointia. Moni oli keskustellut henkilökunnan kanssa ja saanut ymmärrystä tilanteeseensa. Vanhemmat toivoivat varhaiskasvattajilta inhimillisyyttä, puolueettomuutta ja lapsen edun puolustamista. He toivoivat kannustamista, avointa keskustelua, kuulumisten kyselyä ja lisätuen tarpeen selvitystä.
Lapsia oli tuettu kuuntelemalla, keskustelemalla, vastaamalla heidän kysymyksiinsä ja empatian osoittamisella. Tällä tavoin vanhemmat myös toivoivat lapsiaan tuettavan päivähoidossa. Lapsille toivottiin tarjottavan syliä, aikaa ja läheisyyttä. Vastaajat arvostivat arjen pysyvyyttä ja turvallisia aikuisia lastensa ympärillä. Vanhemmat pitivät tärkeänä lastensa käytöksen ja erityisen tuen tarpeen arviointia.
Varhaiskasvattajien tulisi järjestää kohdennettuja kasvatuskeskusteluja lapsen ja koko perheen tueksi. Yhteistyössä tulisi huomioida molemmat vanhemmat. Lapsi tarvitsee päivähoidossa yksilöllistä huomiointia, kasvattajien läsnäoloa ja kuuntelua sekä arjen rutiineja.